آماده سازی تهران برای مواجهه با سیلاب های احتمالی

محمدرضا احمدنسب در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم آمادگی دستگاه های ذیربط برای مواجهه با سیل در استان تهران، اظهار کرد: طبق اطلاعیه وزارت نیرو پیش بینی می شود به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و نیز بارش های سال آبی جاری، احتمال وقوع سیل وجود دارد. امسال به دلیل گرمای زودرس هوا، افزایش ذخایر برفی نسبت به پارسال و نیز رشد نسبتا خوب بارندگی ها در سال آبی 94-95، وقوع سیل در تهران دور از ذهن نیست. به همین دلیل مسوولان شهری و استانی به فکر افتادند که تمهیداتی در این زمینه بیندیشند.

دبیر کارگروه سیل و شریان های حیاتی تهران افزود: اگر سیلاب مدیریت شود، یک فرصت است وگرنه در صورت غفلت ما می تواند یک تهدید تلقی گردد. چندسال پیش توافقی بین وزارت نیرو و شهرداری تهران و شورای شهر تهران صورت گرفت که برای سیل تهران تمهیداتی اندیشیده شود. با توجه به اطلاعاتی که در دست است و نیز احتمالی که برای وقوع سیل در تهران وجود دارد، مجموعه مدیریت شهری تهران و وزارت نیرو به این جمع بندی رسیدند توافقنامه ای که داشتند را عملیاتی کنند. اگر این کار صورت بگیرد موجب تبدیل سیل از یک تهدید به فرصت خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که رئوس اقداماتی که برای مدیریت سیل در تهران نیاز است، چیست؟ گفت: بر اساس برنامه ای که مدون شده، اولین مرحله شامل برنامه ریزی، سازمان دهی و تجهیز، آموزش، تمرین و مانور و ارزیابی پیشرفت کار سازمان ها است. مرحله بعد نیز مواردی چون شناسایی ماهیت و پیامدهای سیل، بازبینی سیاست ها، برنامه ها و روش ها، شفاف سازی نقش و مسوولیت سازمان های متولی و درگیر در مساله سیل، شناخت وضعیت اضطراری ناشی از سیل، ارتقای سطح هماهنگی و هم افزایی بین سازمانی و تمرین فکری و تیم سازی را شامل می شود.

امسال به دلیل گرمای زودرس هوا، افزایش ذخایر برفی نسبت به پارسال و نیز رشد نسبتا خوب بارندگی ها در سال آبی 94-95، وقوع سیل در تهران دور از ذهن نیست. به همین دلیل مسوولان شهری و استانی به فکر افتادند که تمهیداتی در این زمینه بیندیشند

احمدنسب خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران و استانداری تهران، کارگروه امور سیل و شریان های حیاتی با همکاری ستاد بحران شهر تهران مسوولیت این کار را بر عهده دارد. 12 سازمان عضو کارگروه هستند که از آن جمله می توان به شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای تهران، برق منطقه ای، توزیع برق استان تهران، توزیع برق تهران بزرگ، شرکت گاز، مخابرات تهران و ارتباطات سیار، شهرداری تهران و متروی تهران اشاره کرد. علاوه بر این، 4 سازمان پشتیبان داریم که شامل مرکز اورژانس تهران، آتش نشانی، هلال احمر و نیروی انتظامی است.

وی یادآور شد: برگزاری مانورهای دورمیزی سیلاب تهران با هدف ایجاد هماهنگی بین این دستگاه ها صورت می گیرد و هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

دبیر کارگروه سیل و شریان های حیاتی تهران در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب افزایش سیل خیزی می شود، بی توجهی به امر آبخیزداری است. وقتی شهر توسعه پیدا می کند و اراضی مرتعی به شهر تبدیل می شوند و مدیریت شهری به طبیعت دست درازی می کند، این مساله باعث بروز سیل های ویرانگر خواهد شد. دست درازی به طبیعت در بالادست شهر تهران موجب می شود که طبیعت، انتقامش را از شهر تهران بگیرد.

وی در پایان گفت: ما باید با برنامه ریزی های اصولی، کاری کنیم که کمترین دست درازی به طبیعت صورت بگیرد تا از وقوع پدیده های خطرناکی چون سیل پیشگیری کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا