ثبت رکورد جدید سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر

در دهمین گزارش سالانه برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) تحت عنوان Global Trends in Renewable Energy Investment 2016 آمده است: سرمایه‌گذاری جهانی سالانه در بخش انرژی تجدیدپذیر در سال گذشته بالغ بر 266 میلیارد دلار بود که دو برابر رقم پیش بینی شده 130 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها با سوخت زغال سنگ و گازسوز بود.

سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2015 با احتساب فناوری‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند و بودجه بخش تحقیق و توسعه (R&D)، به رقم کلی 286 میلیارد دلار رسید.

براین اساس، میزان سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در نیروگاه‌ها با سوخت زغال سنگ و گازسوز، نصف رقم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی بود.

گزارش UNEP نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری کلی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در 12 سال گذشته (از سال 2004) بالغ بر 2.3 تریلیون دلار بوده است. 

گزارش UNEP نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری کلی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در 12 سال گذشته (از سال 2004) بالغ بر 2.3 تریلیون دلار بوده است.  (انرژی‌های محاسبه شده در این گزارش شامل بادی، خورشیدی، زیست توده و انرژی حاصل از زباله، سوخت‌های زیستی، زمین گرمایی، دریایی، برق آبی کوچک بجز پروژه‌های برق آبی بزرگ بیش از 50 مگاوات بود).

کاهش هزینه‌های تولید به ازای هر مگاوات- ساعت بویژه در بخش فتوولتائیک خورشیدی و استفاده از تمام ظرفیت فناوری‌های متعارف، از دلایل رشد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2015 محسوب می‌شوند.

به گفته آخیم اشتاینر، مدیراجرایی UNEP، رکورد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته یکی از نشانه‌های گرایش به سمت سبک زندگی با انتشار کمتر کربن است. همچنین برای نخستینبار در سال 2015، سرمایهگذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای درحال توسعه بالاتر از کشورهای توسعه یافته بود.

سرمایه‌گذاری کشورهای درحال توسعه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته 19 درصد و کشورهای توسعه یافته 8 درصد اعلام شد.

اشتاینر خاطر نشان کرد: دسترسی به انرژی پاک و مدرن از ارزش بسیار زیادی برای همه جوامع – بویژه مناطقی که انرژی پایدار می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی، توسعه اقتصادی و پایداری محیط زیست کمک کند – برخوردار است. افزایش سرمایهگذاری در بخش انرژیهای تجدیدپذیر نه تنها برای مردم و سیاره زمین حائز اهمیت است، بلکه عنصر کلیدی در دستیابی به اهداف بینالمللی تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار محسوب میشود. 

پیشتازی کشورهای درحال توسعه

برای نخستین‌بار در سال 2015، کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای درحال ظهور از کشورهای توسعه یافته در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر پیشی گرفتند که این رقم به ترتیب 156 و 130 میلیارد دلار گزارش شد.

صدرنشین فهرست کشورهای درحال توسعه، چین با رقم 102.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر (36 درصد سهم جهانی) بود.

در رتبه‌های بعدی کشورهای هند، آفریقای جنوبی، مکزیک و شیلی به ترتیب با 10.2، 4.5، 4 و 3.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری قرار داشتند. کشورهای مراکش، ترکیه و اروگوئه نیز به فهرست کشورها با بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه شدند.

بطور کلی سرمایهگذاری کشورهای درحال توسعه در سال گذشته، 17 برابر بیشتر از رقم سرمایهگذاری در سال 2004 گزارش شده است.

در میان کشورهای توسعه یافته، میزان سرمایه‌گذاری در اروپا از رقم 62 میلیارد دلار در سال 2014 به رقم 48.8 میلیارد دلار در سال 2015 کاهش یافت که کمترین میزان سرمایه‌گذاری طی 9 سال گذشته محسوب می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری ایالات متحده 44.1 میلیارد دلار و ژاپن نیز 36.2 میلیارد دلار اعلام شده است.

تغییر در الگوی سرمایه‌گذاری به سمت کشورهای درحال توسعه می‌تواند ناشی از چند عامل باشد: گرایش چین به سمت انرژی خورشیدی و بادی، افزایش تقاضای برق در اقتصادهای درحال ظهور، کاهش هزینه انتخاب انرژی‌های تجدیدپذیر برای پاسخگویی به تقاضا، رشد کند اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و کاهش حمایت‌های یارانه‌ای از این بخش در اروپا.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا