فضاپیمای ناسا در مدار سیاره کوتوله سرس قرار گرفت

یه گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این فضاپیمای روباتیک بیش از یک سال به دور این سیاره کوتوله خواهد چرخید و با اکتشاف در سطح این سیاره، رازهای آن را فاش خواهد کرد.گروه کنترل ماموریت فضاپیمای داون در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا، روز جمعه (ششم مارس) ساعت 13:36 دقیقه به وقت گرینویچ، سیگنالی از این فضاپیما دریافت کرد که نشان می دهد، داون وارد مدار سیاره کوتوله سرس شده و در سلامت کامل بسر می برد.

سرس دومین و آخرین توقفگاه فضاپیمای داون است. فضاپیمای داون در سال 2007 برای سفر به کمربند سیارک ها به فضا پرتاب شد؛ کمربند سیارک ها به منطقه میان مریخ و مشتری گفته می شود.سرس در سال 1801 کشف شد و ابتدا به عنوان یک سیاره و سپس به عنوان سیارک طبقه بندی شد، اما در سال 2006 این جرم کیهانی به دلیل اندازه بزرگ در گروه سیاره کوتوله قرار گرفت.

فضاپیمای داون در مدت ماموریت 473 میلیون دلاری خود که تا ژوئن 2016 ادامه خواهد یافت، سطح سنگی سیاره کوتوله سرس و ویژگی های منحصر به فرد آن را از جمله نقاط درخشان عجیب و دهانه های برخوردی کم عمق مطالعه می کند.فضاپیمای داون همچنین به دنبال علائم بخار آبی است که از سطح سرس برمی خیزند؛ این پدیده سال گذشته توسط رصدخانه فضایی هرشل اروپا گزارش شد.