سواد رسانه ای ابزار دفاع مخاطب در برابر وسایل ارتباط جمعی است

دکتر اسماعیل قدیمی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر لزوم آموزش سواد رسانه‌ای و نهادینه کردن آن در زندگی تک تک افراد یک جامعه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: مخاطب برای تحلیل درست محتوای رسانه‌ها باید به سواد رسانه‌ای مجهز باشد، به این معنا که افرادی که در معرض پیام و محتوای انواع رسانه ها در جامعه قرار می گیرند، قادر باشند پیام‌های وسایل ارتباط جمعی را درک کرده و سره را از ناسره تشخیص دهند.

وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای قدرت و ظرفیت فهم پیام رسانه است، اینکه مخاطب قادر به تحلیل این موضوع باشد که آیا تمام رسانه‌ها شبیه به یکدیگر کار می‌کنند؟ آیا پیام‌رسانه برای همه قابل فهم است؟ آیا رسانه‌ها یک پیام ضمنی به همراه دارند یا خیر؟ از مواردی است که در تعریف سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود.

قدیمی در رابطه با اینکه در عصر حاضر مجهز بودن به سواد رسانه‌ای تا چه اندازه برای مخاطبان لازم است، تصریح کرد: بسیار مهم است که مخاطب به سطحی از سواد رسانه‌ای مجهز باشد چراکه در دنیای امروز با وجود ارتباطات پیچیده بین‌المللی اگر مخاطب به این مورد مجهز نباشد نمی‌تواند صحت و سقم اخبار را درک کرده و از حقه های رسانه ای در امان نخواهد بود.

وی افزود: باید توجه کرد در دنیای امروزی که رسانه ها جایگزین بسیاری از روابط اجتماعی میان فردی شده اند دیگر بسیاری از معلومات و شناخت‌های افراد از طریق روابط و مناسبات میان فردی به دست نمی آید. از این رو، یکی از عمده‌ترین راه‌های شناخت افراد وسایل ارتباط جمعی هستند که با توجه به این اصل اهمیت سواد رسانه‌ای مشخص می‌شود.

قدیمی اظهار کرد: می‌دانیم که هر فردی برای اتخاذ تصمیم عاقلانه به اطلاعات نیاز دارد، بنابراین، وسایل ارتباط جمعی به ما آگاهی، قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری و تحلیل مسائل را می‌دهند.

مخاطبان در مقابل وسایل ارتباط جمعی از خود دفاعی ندارند و آموزش‌ سواد رسانه ای بسیار تعیین کننده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این در حالیست که باید متوجه باشیم توانایی تحلیل رسانه ها و محتوای آنها برای تشخیص مطلب صحیح و در پی آن اتخاذ تصمیم درست برای مخاطبان بسیار با اهمیت است.

وی در ادامه در رابطه با لزوم آموزش سواد رسانه‌ای برای عموم افراد در جامعه، گفت: در این موضوع رسانه‌ها، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، صدا‌و‌سیما و دانشگاه‌ها دخیلند و من معتقدم که این نوع آموزش‌ها باید از دوران ابتدایی در مواد آموزشی گنجانده شود چراکه رسانه‌ها در دهه‌های اخیر نقش تعیین‌کننده پیدا کرده‌اند. از سوی دیگرمخاطبان در مقابل وسایل ارتباط جمعی از خود دفاعی ندارند و آموزش‌ سواد رسانه ای بسیار تعیین کننده است.

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا