وقتی شرکت‌ها به میانسالگی می‌رسند

با 40 ساله شدن اپل، این شرکت می‌تواند بسیاری از دستاوردهای خود از آی‌پد گرفته تا MacBook را جشن بگیرد اما این تنها غول دره سیلیکون نیست که به میانسالگی رسیده است.

هم اکنون این پرسش مطرح است که آیا شرکت‌هایی از این دست همچنان به نوآوری خود ادامه خواهند داد یا این که در آینده فرآیندی بی‌دردسرتر را در پیش خواهند گرفت؟

اپل در تاریخ اول آوریل سال 1976 تاسیس شد و این شرکت فناورانه در صنعتی بسیار رقابتی، عملکرد تحسین برانگیزی را از خود به نمایش گذاشته است. درست در روزهایی که اپل به سن 40 سالگی رسیده، مایکروسافت 41 ساله شده و گوگل و آمازون نیز در سنین 17 سالگی و 21 سالگی به سر می‌برند.

با ورود انسان به عصر چهارمین انقلاب صنعتی، شرکت‌های فناوری در خط مقدم تغییرات سریعی هستند که در جوامع رخ می‌دهد.

آیا اپل همچنان می‌تواند پیشرو باشد؟

ژان-لوئیز گاسه، کارمند سابق اپل، بر این باور است این شرکت همچنان متفاوت خواهد اندیشید با این حال اپل با مشکلات مهمی از جمله در بازار گوشی هوشمند روبروست؛ این در حالی است که آی‌فون مسئول دو سوم درآمد این شرکت است.

مرگ استیو جابز، مدیر عامل و یکی از موسسان اپل، در سال 2011، نوعی ناکامی بزرگ برای این شرکت بود. با این حال، اپل به تولید محصولات جدید ادامه می‌دهد و سال جاری میلادی تلفن و تبلت جدیدی را روانه بازار کرده است.

این شرکت همچنین در بخش‌های دیگر مانند خدمات وارد شده و در حال ورود به حوزه انرژی تجدیدپذیر و بازیافت محصولاتش است. در واقع اپل خود را به عنوان یک قهرمان در زمینه تغییرات اجتماعی مطرح کرده است.

دریچه‌ای به سوی آینده

شرکت مایکروسافت 12 ماه از اپل مسن  تر است اما رقیب جوان‌ترش در سال 2010 از آن پیشی گرفت. سال گذشته، اکونومیست در سالروز تولد مایکروسافت اعلام کرد درسی که شرکت‌های دیگر از مایکروسافت خواهند آموخت محافظه‌کار بودن طولانی مدت آن در قبال محصول اصلی‌اش بود. افت درآمد ناشی از فروش ویندوز نمونه‌ای از این موضوع است و این شاید زنگ هشدار برای اپل و آی‌فون باشد.

آیا شرکت‌ها می‌توانند از بحران میانسالی اجتناب کنند؟

صنعت فناوری شاهد ظهور بازیگران جدیدی در این عرصه است و بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های فناوری ادامه حرکت بر روی امواج تغییر بدون غرق شدن است. اوکونومیست راه حل را نه صرفا در نوآوری داخلی بلکه در نظرگرفتن تمامی جوانب صنعت می‌داند.

شرکت‌های فناوری همچنان به دنبال تکنولوژی جدید یا ایجاد استارت‌آپ‌هایی هستند که از دل آن‌ها ایجاد شوند یا این که آنها به دنبال فرصت‌های جدید برای ورود به حوزه‌های جدیدند.

در این میان تلاش گوگل برای خرید اندروید، تولید خودروهای خودران و دیگر فناوری‌های آینده در آزمایشگاهش مثال زدنی است. در این زمینه همچنین می‌توان به شرکت آمازون و خرید شرکت کشتی‌سازی فرانسوی Colis Privé، تولید پهپاد توسط این شرکت و یا ورود آن به صنعت موسیقی و سرگرمی اشاره کرد.

این که آیا چنین شرکت‌های فناوری می‌توانند از افت مرتبط با شرکت‌های مسن‌تر اجتناب کنند یا خیر، مشخص نیست با این حال، گوگل، آمازون و اپل بر نوآوری مستمر، گسترش و سازگاری برای رویارویی با چالش‌های یک صنعت به سرعت در حال تغییر، تاکید دارند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا