کشف مسیر لشکرکشی هانیبال به کمک علم میکروبیولوژی

هانیبال فرمانده کل قوای ارتش کارتاژ در طول جنگ دوم کارتاژی با رم بود که در فاصله سال های 218 -201 قبل از میلا درخ داده است. کارتاژ نام امپراطوری باستانی شمال آفریقا است که کشورهای امروزی تونس و بخش هایی از همسایگان آن را در بر می گیرد.

در این پژوهش ها محققان یک توده انبوه از بقایای فضولات حیوانی را در نزدیکی گردنه Traversette در کوه های آلپ یافتند که قدمت آن  به طور مستقیم به تاریخ 218 سال قبل از میلاد بر می گردد.

 بر اساس مستندات تاریخی هانیبال که به پدر استراتژی نظامی در جهان شهرت دارد توانست با اخذ نقشه ای فوق العاده ،  نیروهای نظامی خود شامل سی هزار سرباز، سی و هفت فیل و بیش از پانزده هزار اسب و قاطررا از رشته کوه های آلپ عبور داده و با حمله به ایتالیا – ارتش روم را به زانو درآورد.

گفتنی است این فرمانده بزرگ نظامی در سال  202 قبل از میلاد از ارتش روم شکست خورده و جان خود را از دست داد، امروزه این عملیات جنگی به عنوان یکی از بهترین تلاش های نظامی در دوران باستان محسوب می شود. با نگاهی به گذشته می توان گفت که سرانجام این حوادث، آینده جمهوری روم را رقم زد، و در نهایت با تغییر شکل سزار به امپراتوری، مسیر تاریخ اروپا را تغییر داد.

 برای بیش از دو هزار سال، مورخان، دولتمردان و دانشگاهیان در مورد مسیرحرکت هانیبال در سراسر رشته کوه های آلپ به بحث و گفتگو پرداخته اند. تا به حال، هیچ شواهد باستان شناسی محکمی در این رابطه ارائه نشده است. با این حال طی هفته جاری و با  انتشار آنلاین خبری در مجله باستان شناسی، توسط میکروبیولوژیست های دانشگاه کوئین، دکتر کریس آلن و تیم بین المللی همکاران او، به سرپرستی پروفسور بیل ماهانی از دانشگاه یورک، تورنتو، در نهایت شواهد محکمی یافتند که نشان می دهد  به احتمال زیاد مسیر حرکتی که نیروهای هانیبال در سراسر رشته کوه های آلپ انتخاب کرده بودند ، از طریق گردنه Col de Traversette بوده و طول این مسیر حدود 3 هزار متر است.

احتمال گذر ارتش کارتاز از این گذرگاه برای اولین بار بیش از نیم قرن پیش توسط زیست شناس و دانشمند سر گاوین د بییر مطرح شد اما این نظریه با مخالفت های زیادی رو به رو شده و به طور گسترده از سوی جامعه دانشگاهی پذیرفته نشد.

به تازگی پژوهشگران میکروبیولوژیست  با استفاده از داده های به دست آمده از تجزیه و تحلیل متا ژنوم میکروبی، شیمی محیط زیست، ژئومورفولوژی و تحقیقات خاکشناسی، تحلیل گرده ای و تکنیک های مختلف دیگر ژئوفیزیک به بررسی این گذرگاه پرداختند.

در این پژوهش ها محققان یک توده انبوه از بقایای فضولات حیوانی در نزدیکی گردنه Traversette را یافتند که قدمت آن  به طور مستقیم به تاریخ 218 سال قبل از میلاد بر می گردد.

دکتر کریس آلن، از موسسه امنیت جهانی غذا در دانشگاه کوئین در بلفاست گفت: این رسوبات به ضخامت یک متر در داخل یک توده به شدت درهم فشرده قرار دارند، لجن آبرفتی کشف شده توسط حرکت مداوم هزاران حیوان و انسان بوجود آمده است.

لاوی در ادامه توضیحات خود اعلام کرد که  بیش از 70 درصد میکروب های فضولات اسب از یک گروه مشهور به کلستریدیا هستند، که در خاک بسیار پایدارند و برای هزاران سال باقی می مانند. ما شواهد علمی قابل توجهی از میکروب های مشابه را در یک اثر میکروبی ژنتیکی، دقیقا متعلق به زمان تهاجم کارتاژی یافته ایم.

این پروژه تحقیقاتی با همکاری یک گروه از محققان ارشد، در جمهوری ایرلند، کانادا، ایالات متحده، فرانسه و استونی  انجام گرفته است.

منبع: وب سایت دانشگاه کویینز بلفاست- qub.ac.uk

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا