خدمات ویژه شبکه های اجتماعی برای نابینایان

شبکه اجتماعی فیس بوک به تازگی ابزار جدیدی را برای نرم افزار نسخه  iOS خود طراحی کرده است که به موجب آن کاربران نابینای انگلیسی زبان می توانند از مضمون تصاویر قرار گرفته شده در این شبکه اجتماعی مطلع شوند. این ابزار که با نام متن جایگزین خودکار نامیده می شود برای کسانی که از قابلیت یاد شده با نام اسکرین ریدر استفاده می کنند توضیحی کلی از تصاویر قرار داده شده را در اختیار می دهد.

این ابزار جایگزین، با بهره گیری از فناوری تشخیص اشیا می تواند توضیحی کلی از اشیا درون عکس را به کاربر ارائه دهد. برای مثال، این ابزار هم اکنون می تواند به کاربر بگوید که در این بخش تصویری وجود دارد که در آن دریا، آسمان و درخت وجود دارد.

سابقا قابلیت اسکرین ریدر تنها از وجود تصویری در پست های قرار داده شده در فیس بوک خبر می داد و اطلاعاتی درباره جزئیات و اجزای تصویر به کاربر ارائه نمی کرد. اما این ابزار جایگزین، با بهره گیری از فناوری تشخیص اشیا می تواند توضیحی کلی از اشیا درون عکس را به کاربر ارائه دهد. برای مثال، این ابزار هم اکنون می تواند به کاربر بگوید که در این بخش تصویری وجود دارد که در آن دریا، آسمان و درخت وجود دارد.

مهندسان سازنده این ابزار برای ساخت فناوری تشخیص اشیا یاد شده میلیون ها تصویر را در آن گنجاندند. این نوع از یادگیری ماشینی شبکه عصبی خوانده می شود و گوگل نیز برای تعلیم بازی باستانی گو به هوش مصنوعی مشهور خود یعنی آلفاگو از این روش استفاده کرده است.

از آنجایی که امروزه تمایل به ارسال عکس در بین کاربران فیس بوک بیش از گذشته شده است می توان گفت که استفاده از این شبکه اجتماعی تبدیل به یک تجربه ای بصری شده است. اگر کسی قادر به تماشای این تصاویر نباشد ممکن است نتواند از این شبکه اجتماعی بهره کافی ببرد اما اینگونه از فناوری ها به افراد نابینا و کم بینا اجازه می دهد تا مانند سایر افراد از این شبکه اجتماعی بهره مند شوند. با این حال همان طور که گفته شد این ابزار فعلا فقط برای سیستم عامل iOS و به زبان انگلیسی ارائه شده است اما تیم ارائه دهنده ان در پی آن هستند که ابزار یاد شده را در آینده برای سایر پلتفرم ها و و به زبان های دیگر نیز فراهم کنند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا