از هر شش ايراني يك نفر به سكته مغزي دچار مي شود

دكتر ايرج عبدالهي افزود: سكته مغزي پس از بيماريهاي قلب و عروق و سرطانها، سومين عامل مرگ و مير در جوامع به شمار مي رود.

وي اظهار كرد: سكته مغزي علاوه بر آمار بالاي مرگ و مير، يكي از مهمترين علل بروز ناتواني حركتي بويژه در افراد ميانسال و سالمند است.
وي گفت: سكته مغزي منجر به ضعف يا فلج يك سمت بدن مي شود و پس از درمان هاي اوليه و تثبيت علائم حياتي ، توانبخشي به منظور غلبه بر اختلال حركتي جزء مهمترين درمان هااست كه هر چه سريع تر بايد براي بيمار شروع شود و فيزيوتراپي در اين ميان جايگاه ويژه اي دارد.
دانشيار و مدير گروه فيزيوتراپي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي افزود: تاكيد اصلي در فيزيوتراپي اين بيماران بر تمرينات عملكردي مانند حفظ تعادل در وضعيت نشسته و ايستاده، راه رفتن و عملكرد دست با استفاده از سمت مبتلا است.
عبدالهي افزود:همچنين كنترل قوام عضلات و در صورت نياز تقويت يا تسهيل عضلات مبتلا از مباني درمان فيزيوتراپي اين بيماران است كه البته در مراحل اوليه مي توان از برخي عوامل فيزيكي مانند عوامل گرمايي و تحريك الكتريكي عملكردي و بيوفيدبك استفاده كرد .
وي ادامه داد: تمرينات اين بيماران بايد در كلينيك آغاز و در منزل توسط بيمار و به كمك خانواده پيگيري شود چرا كه اثر بخشي اين تمرينات در گرو تكرار زياد آنها است و استفاده از وسايل كمكي مانند عصا ، واكر ، بريس و … در حد ضرورت و با تشخيص فيزيوتراپيست و نيز تغييرات لازم در محيط زندگي و كار از ديگر توصيه ها جهت كنترل مشكلات حركتي اين بيماران است .
وي با اشاره به شعار بيست و هفتمين كنگره علمي فيزيوتراپي ايران با عنوان 'حركت براي زندگي 'افزود: محورهاي مورد بحث در اين كنگره شامل اختلالات كنترل حركت ، توانبخشي كودكان داراي مشكلات حركتي ، توانبخشي دست ، فيزيوتراپي بدنبال سكته مغزي ، درمانهاي دستي و عوامل فيزيكي است و جايگاه فيزيوتراپي در تيم توانبخشي و نظام سلامت از تاكيدات ويژه اين كنگره خواهد بود.
عبدالهي اظهار كرد :با افزايش ميانگين طول عمر در جوامع، بيماريها از سمت بيماريهاي عفوني به سمت بيماريهاي ناتوان كننده متمايل شده است و در اين ميان فيزيوتراپي به عنوان يكي از مهمترين رشته هاي مرتبط با حركت و ناتواني اهميتي روزافزون پيدا كرده است و با توجه به گسترش حوزه هاي مرتبط با فيزيوتراپي در برخي كشورها ، مقطع پايه فيزيوتراپي به دكتراي حرفه اي ارتقا يافته است.
بيست و هفتمين كنگره علمي فيزيوتراپي ايران طي از 15 تا 17 ارديبهشت ماه سال جاري در هتل المپيك تهران برگزار خواهد شد.اين كنگره كه به همت انجمن فيزيوتراپي ايران و با همياري دانشكده هاي توانبخشي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور برگزار مي شود تازه هاي فيزيوتراپي در قالب سخنراني ، پوستر ، ميزگرد و كارگاههاي آموزشي توسط متخصصان فيزيوتراپي و رشته هاي مرتبط ارايه خواهد شد .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا