پرواز موشک‌ها و اژدرهای با سوخت جامد ممکن شد

سیناپرس: سید محمد علی جعفری، یکی از مخترعان این طرح در گفت و گو با خبرنگار  سینا پرس درباره اهمیت ساخت این دستگاه گفت:هم اکنوندر فضا امکان استفاده از سوخت جامد نیست به همین دلیل همیشه از سوخت مایع برای پرواز موشک ها و اژدرها استفاده می‌شود. استفاده از این نوع سوخت بسیار گران قیمت است و کشورهایی که قابلیت استفاده از این تکنولوژی را دارند، بسیار انگشت شمار است.

 

وی افزود: ما باید برای کاهش این هزینه از حداقل ( سوخت جامد) و حداکثر امکانات( مشابه سازی موشک های مایع) استفاده کنیم. در حال حاضرمشکل اصلی سیستم‌های باله‌ای و سیستم‌های دیگر مانند تغییر جهت نازل‌های سوخت در فضا پیما‌ها در فضا باعث شد تا ما به فکر تغییر مرکز ثقل و ایجاد گشتاوری باشیم که فضاپیما بتواند در فضا به راحتی جهت گیری بهتری داشته باشد.

این مخترع عنوان کرد: شاید درذهن بسیاری از افراد این سوال پیش آیدبا تغییر نازل خیلی راحت تر می توانیم تغییر جهت ایجاد کنیم اما در پاسخ به این سوال باید گفت تغییر نازل ها برای موشک ها و فضا پیماهای سوخت مایع نه برای سوخت جامداست. سوخت جامد بسیار ارزان تر و ساده تر و کاربردی تر از سوخت مایع است به همین دلیل ما می توانیم حتی در داخل فضا از سوخت جامد استفاده کنیم.

جعفری عنوان کرد: ما توانستیم با استفاده از این سیستم اولین موشک ها و اژدرهایی تولید کنیم که با سوخت جامد بتوانند با تغییر مرکز ثقل جهت گیری خود را بدون باله نشان دهند.

وی ادامه داد: ما در این طرح با استفاده از وزنه های محرک این دستگاه کار جهت گیری دستگاه های محرک را از حرکت باله ها به حرکت مرکز  ثقل تغییر دادیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون این طرح در مرحله آزمایشی  به سر می برد و پیش بینی می شود تا چند سال آینده به مرحله تجاری سازی برسد.

وی تصریح کرد: شکل ظاهری این دستگاه به نوع اژدر و موشک یا هواپیما بستگی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا