وقتی هوش مصنوعی دست به قلم می شود

به تازگی هوش مصنوعی جدید ساخته شده توسط محققان دانشگاه کالیفورنیا به نام تد تورنر (Ted Turner) موفق شده است تا با استفاده از تکنیک تحلیل هزاران تصاویر مشابه، به رنگ آمیزی عکس های سیاه و سفید بپردازد.

حدود 20 درصد از داوطلبانی که برای انجام تست رنگ این تصاویر داوطلب شده بودند نتوانستند تشخیص دهند که تصاویر ارائه شده به انها در ابتدا سیاه و سفیده بوده اند و سپس توسط یک ماشین رنگ آمیزی شده اند.

برخی از تصاویر رنگ شده توسط این هوش مصنوعی بسیار زیبا و دقیق هستند. الگوریتم این دستگاه از چند قاعده عمومی (نظیر آبی بودن آسمان یا قهوه ای رنگ بودن یک جاده کثیف) استفاده می کند و تصاویر رنگی قابل قبولی را به مخاطب ارائه می دهد. با این حال این تصاویر هنوز هم چندان کامل و بی نقص نیستند.

برای مثال، این هوش مصنوعی برای رنگ کردن اشیا پیچیده و تعیین مرز های آنها با سایر اشیا مانند سبزیجاتی که بر روی یک بشقاب غذا خوری قرار گرفته است وقت زیادی را صرف می کند و این گونه رنگ آمیزی ها برای آن دشوار است. لازم به ذکر است که حدود 20 درصد از داوطلبانی که برای انجام تست رنگ این تصاویر داوطلب شده بودند نتوانستند تشخیص دهند که تصاویر ارائه شده به انها در ابتدا سیاه و سفیده بوده اند و سپس توسط یک ماشین رنگ آمیزی شده اند.

شایان ذکر است که هوش مصنوعی یاد شده از نوع هوش های مصنوعی برپایه شبکه های عصبی است که بسیاری از متخصصان فناوری، آینده هوش مصنوعی را بر این پایه می دانند و این آزمایش ساده به خوبی نشان داده است که این دسته از هوش مصنوعی دارای چه توانایی بالایی در اعمال تصمیم گیری های ادراکی است.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا