جلوگیری از اتلاف آب با شنیدن صدای آن

این وسیله که توسط شرکت نسنت اختراع شده است، از طریق گوش دادن به صدای جریان آب جاری از شیر، میزان مصرف آب توسط شما را اندازه‌گیری می‌کند. در ابتدای هر روز، نوار نورانی روی گجت کاملاً پر است. هر زمانی که شیر آب باز شود و صدای آب شنیده شود، مادامی که آب جاری است و صدای آن شنیده می‌شود، نوار نورانی کوچک و کوچک‌تر می‌شود. نرخ کوچک شدن نوار نورانی در هر خانه متفاوت است؛ اگر تعداد اعضای خانوار شما زیاد است، گجت این نکته را مد نظر قرار می‌دهد و نوار نورانی با سرعت کمتری کوچک می‌شود.

 بابک علمیه بنیانگذار و مدیرعامل شرکت نسنت می‌گوید: «بیش از آنچه فکر کنید من در مورد صدای آب دانش دارم.» گجت دراپلر مشابه کاری را که اپلیکیشن شازَم (اپلیکیشنی که با شنیدن صدای موسیقی می‌تواند خواننده و عنوان آهنگ را تشخیص دهد) برای موسیقی می‌کند، برای آب انجام می‌دهد. اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. «من دراپلر را شازم آب می‌دانم و این موضوع به نوعی صحیح است اما در واقع بیش از اینکه به شازم شبیه باشد، شبیه سیستم‌های تشخیص صدا (بازشناسی گفتار) است.»

علمیه می‌گوید هر سینک یا روشویی- مثل لهجه‌های مختلف- صدای خاص خود را دارد. برای مثال اگر بتوان آب را با صدای انگلیسی نشان داد، ممکن است مشابه یک مرد انگلیسی مؤدب در حال پاشیدن روی یک سینک فلزی  و یا مثل یک گاوچران آمریکایی در حال جاری شدن در یک سینک سرامیکی باشد.

علمیه بیان می‌کند چالش اصلی اینست که تا آنجایی که می‌شود انواع «لهجه‌های مختلف» را در «محیط‌ها و شرایط مختلف» جمع‌آوری کرد. نه تنها نوع سینک مهم است بلکه پارازیت و صداهای زمینه‌ای مانند صدای هواکش، صدای موسیقی، صدای خرد کردن غذا روی تخته و … نیز حائز اهمیت هستند. «تمامی این داده‌ها در کنار هم صدای بیشتر انواع سینک‌ها را پوشش می‌دهند.» داده‌ها درون یک مدل ریخته می‌شوند که با افزایش اطلاعات، هوشمندتر می‌شود. «این یک مدل آماری است که با صدها ساعت گوش دادن به صدای انواع سینک‌های مختلف کاملاً آزموده و مجرب شده است.»

علمیه و همکارانش برای اینکه دراپلر کاملاً کاربرپسند باشد، از ایده صدای آب به جای اتصال یک وسیله به سیستم لوله‌کشی آب ساختمان استفاده کرده‌اند. ظاهر ساده دراپلر و نحوه عملکرد آن طوری طراحی شده تا در ذهن بماند؛ نوار نورانی روی دستگاه با کوچک شدن به شما هشدار می‌دهد که چقدر آب مصرف کرده‌اید. «هر زمان که فرد سر شیر آب می‌آید، نوار نورانی را می‌بیند.» هرچه بیشتر فرد در مورد میزان مصرف آب خود اطلاعات داشته باشد، میزان مصرفش را بیشتر کنترل خواهد کرد.

منبع:فردانما

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا