مشاهده آلاله سفید در تالاب گندمان چهارمحال وبختیاری پس از 85 سال

شهرام احمدی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اقدام های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب بین اللملی گندمان، از مشاهده گونه ای نادر و در خطر انقراض در این تالاب خبر داد.وی گفت: گونه گیاهی آلاله سفید با نام علمی Parnassia palustris که یک گیاه تالابی محسوب می شود، آخرین بار 85 سال پیش در کشور مشاهده و گزارش شده بود.

احمدی افزود: این گونه هم اکنون توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در تالاب بین اللملی گندمان، مشاهده، شناسایی و ثبت شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری، مشاهده این گونه گیاهی در عرض های جغرافیایی پایین را از نظر محققان قابل توجه دانست.
احمدی گفت: این گونه دارای اهمیت اکولوژیکی است که توسط محققان در دست بررسی قراردارد.
تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن در چهارمحال وبختیاری است.
تالاب گندمان در فهرست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد که این تالاب در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است. وسعت این تالاب که در جنوب غربی گندمان واقع شده، 980 هکتار و ارتفاع آن از سطح آب 2 هزارو 219 متر است.
پوشش گیاهی این تالاب را گونه های حاشیه ای و نم پسند تشکیل می دهد که از آن جمله می توان به درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش اشاره کرد.
پرندگانی چون لک لک، شکاری ها، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می شوند؛ ماهی های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.