ترویج علم در پروژه راز

این پروژه در اوایل سال ۱۳۹۳ و بر اساس تجربه های رسانه ای و ترویجی تهیه کنندگان با پادکستهایی به نام رادیو راز آغاز شد. گفتگویی دوستانه و گپی دو هفته یک بار در باره علم و موضوعات علمی و ملاقات با میهمان هایی در یک گپ صمیمانه علم محور، هدف این رادیو اینترنتی بود. نام "راز" نه تنها اشاره به تلاش های ذهن کنجکاو انسان برای راز گشایی از زیبایی های جهان و شگفت زده شدن از مواجهه با چنین اسراری است که در عین حال به مخفف نام "رصدخانه آموزشی زعفرانیه "اشاره دارد. محلی که سال های طولانی کانونی برای ترویج علم برای تهیه کنندگان این برنامه بوده است.

تهیه کنندگان رادیو راز اما این برنامه را یک پروژه چند بعدی تعریف کرده اند که به مرور زمان شاخه های دیگری به آن افزوده شد. این شاخه ها اگرچه ممکن است ساختار و یا بستر متفاوتی داشته باشند، اما همگی به بدنه هدف اصلی ما یعنی ترویج علم و آشنا شدن و آشنا کردن با دنیای شگفت انگیز علم و دفاع از تفکر علمی و مبارزه با خرافه و شبه علم بنا شده است.

از مجموعه های جنبی رادیو راز هم اکنون دو پروژه آغاز شده است. راز اسطرلاب برنامه ای مشترک که هر ۳ماه یک بار با همکاری تهیه کنندگان و خالقان وب سایت آموزشی "اسطرلاب" با هدف معرفی پژوهش های حوزه آکادمیک که در سطح بالاتری از فعالیت های آماتوری به خصوص در حوزه ستاره شناسی قرار دارد، تهیه می شود. در این برنامه علاوه بر محمد رضا (پژمان) نوروزی و پوریا ناظمی، آزاده کیوانی و آیرین شیوایی نیز به تیم تهیه کنندگان ملحق می شوند.

پروژ کپسول محصول دیگری از پروژه راز است. کپسول برنامه های ویدیو اینترنتی خواهند بود که در ابتدا مقرر بود به کارگردانی سیاوش صفاریان پور تهیه  شوند. این برنامه ها که به صورت رایگان و در قالب برنامه های کوتاه ۵تا۷ دقیقه ای تولید می شوند، برای مخاطب عامی است که شاید فرصت مطالعه عمیق درباره موضوعات را نداشته باشد و ترجیح بدهد برخی از مفاهیم را در یک بازه زمانی کوتاه و خلاصه و به همراه منابعی برای مطالعه بیشتر مشاهده کند. این برنامه ها به صورت رایگان توزیع می شود و برنامه سازان از بینندگان دعوت می کنند تا آن را به خصوص به دست شهروندانی برسانند که فکر می کنند علاقه مند این موضوعات هستند ولی امکان دسترسی به اینترنت ندارند.

دیگر بخشهای این پروژه که اکنون روی وبسایت قابل دسترسی هستند عبارتند از "اصولا چرا" که در اصل متون کوتاهی اند که به چراهای روزمره ی ما پاسخ هایی سرراست و کوتاه می دهند."رازنامه" که نوشته های تحلیلی ما درباره ی موضوعات علمی و فناورانه و اجتماعی علم هستند. "رازپلاس"ها پادکستهای صوتی کوتاهی هستند که به مناسبت رخ دادهای مهیج علمی با سرعت تولید و منتشر می شوند که بیشتر نقش خبر رسانی دارند و بعدا درباره آنها بیشتر در رادیو راز یا رازنامه خواهیم گفت و نوشت. "ویژه راز"ها پادکستهای سریالی شش قسمتی ای هستند که به مناسبتهای بسیار خاص و ویژه تولید منتشر می وند. نخستین نمونه ی این برنامه ها را برای جنگ ستارگان تولید و منتشر کرده ایم. در بخش تصویری " رازبرعکس" هم تصاویری را با شما به اشتراک میگذاریم که جنبه هایی نو و زیبا و باشکوه از دنیای علم را برایمان به نمایش درآورند.

http://www.projectraz.com/

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا