تصاویر ماهواره ای برای نجات درختان از تغییرات جوی

گروهی از محققان ناسا موفق به استفاده از تصاویر ماهواره ای موفق به ایجاد روش جدیدی برای شناسایی مایکوریزاهای (mycorrhizae)  متصل به ریشه درختان شده اند. مایکوریزاها قارچ هایی هستند که برای ریشه درختان مفید هستند، موجب افزایش قابلیت جذب گیاهان می شوند و آنها را مستقیما به مواد مغذی و قندی متصل می کنند.

شایان ذکر است که باکتری های مایکوریزا موجود در طبیعت دو نوع هستند و هر درخت یا گیاهی تنها با یکی از آنها ارتباط برقرار می کند. یکی از موارد مهم در این زمینه این است که از آنجایی که این نوع قارچ ها به تغییرات آب و هوایی به طور متفاوتی پاسخ نشان می دهند، دانشمندان می توانند از این روش برای تشخیص چگونگی تغذیه درختان جنگل ها در آینده استفاده کنند.

روش یاد شده این تیم به واسطه بررسی تصاویر ماهواره ای موجود در موسسه اسمیتسونیان (Smithsonian Institution) ایجاد شده است. این جنگل و شبکه داخلی قارچ های موجود در آن در گذشته مورد نقشه برداری قرار گرفته است بنابراین تیم تحقیقاتی یاد شده قادر توانستند رفتار درختان را با مایکوریزاهای مربوط به خود ارتباط دهند. در واقع این دانشمندان با استفاده از این روش متوجه وجود تفاوت قابل توجهی میان زمان بندی رشد برگها و رسیدن به نقطه اوج سبزی درختان مرتبط با هر نوع از این قارچ ها شدند.

این تیم با در دست داشتن این اطلاعات توانست با نگاهی ساده به تصاویر ماهواره ای سایبان جنگل ها به شناسایی نوع مایکوریزا درختان بپردازد. به علاوه محققان می توانند با استفاده از این روش از چگونگی تاثیر پذیری جنگل های جهان از تغییرات آب و هوایی مطلع شوند و برای ایجاد راه حل های مناسب برای حل این مشکل زمان کافی داشته باشند.

منبع: engadget