نگرش های سلیقه ای مانع از تحقق اقتصاد دانش بنیان می شود

برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، ایجاد ارتباط ارگانیک و موثر بین صنعت و دانشگاه از الزامات اولیه است. زیرا تا دانش متراکم در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در خدمت رفع نیازهای تولید و صنعت قرار نگیرد، وابسته مراکز تولیدی به تکنولوژی های وارداتی برطرف نخواهد شد. اما چنانچه تولیدکنندگان و صنعتگران با متخصصان ایرانی اعتماد کنند و راهکار رفع نیازهای خود را در داخل کشور دنبال کنند، شکل گیری چرخه تبدیل دانش به فناوری و فناوری به محصول که هدف اقتصاد دانش بنیان است، به راحتی ممکن خواهد شد.   

فاطمه رهبر؛ عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف  از جمله اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، مباحث دانش بنیان، کرسی های نظریه پردازی و… را کنار هم قرار دهیم، به نظر می رسد یک پازل است که منظر و هدف نهایی را برای ما ترسیم می کند.

وی افزود: متاسفانه وقتی می خواهیم در کشور موضوعی را پیگیری کنیم به صورت مقطعی، کوتاه مدت، موردی و در همان موضوع خاص و محدود آن را دنبال می کنیم و لینک هایی که این موضوع به مسایل و شرایط دیگر دارد، مورد توجه قرار نمی دهیم.

رهبر تصریح کرد: در بحث اقتصاد دانش بنیان، اولین کاری که باید انجام شود این است که دانشگاهیان ما در حوزه های اقتصاد و رشته های مرتبط با آن، وارد کار شوند و به تبیین موضوع بپردازند. نگرش های متعددی در این خصوص وجود دارد که با سلیقه ها و اهداف حزبی و گروهی آمیخته شده و اگر به این ترتیب پیش برویم، ما را به هیچ جا نخواهد رساند. به نظر می رسد که تنها نگاه تخصصی می تواند به ما کمک کند و انشاالله با یاری همین متخصصانی که در دانشگاه ها هستند و ارتباطی که با کارشناسان دولت و مجلس برقرار می کنند، بتوانیم کاری در این زمینه انجام دهیم.  

نقش رسانه ها در فرهنگسازی و ایجاد دغدغه نسبت به مباحث دانش بنیان، اولویت اصلی در تحقق چنین اقتصادی است چراکه در اولین گام می بایست این باور شکل بگیرد که اقتصاد دانش بنیان، ضرورت اول کشور ما است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیست؟ گفت: دقیقا همین طور است. وقتی دانشگاهیان موضوع را به صورت تخصصی، بررسی و حلاجی کنند، همه مسایل و نیازهای کار و شاخص هایی که می بایست مد نظر قرار گیرد، تعریف خواهند کرد که یکی از آنها ورود صنعتگران و مراکز تولیدی اعم از خرد و کلان به عرصه است. چراکه باید کار را به دست متخصصان سپرد تا اینکه افراد بخواهند پیوسته تئوری پردازی کنند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای جهان در این زمینه موفق بودند پس چرا ما باید به دنبال این باشیم که چرخ را از نو اختراع کنیم. وقتی متخصصان دانشگاهی و کسانی که اهل تئوری هستند، موضوع را تبیین و آسیب شناسی کنند، به نحوی که نیازها و شاخص های کار مشخص شود، با حضور تولیدکنندگان و دست اندرکاران می توانند کار را پیش ببرند و به نتیجه مطلوب برسانند.

رهبر در پایان با تاکید بر نقش فرهنگسازی در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: نقش رسانه ها در فرهنگسازی و ایجاد دغدغه نسبت به مباحث دانش بنیان، اولویت اصلی در تحقق چنین اقتصادی است چراکه در اولین گام می بایست این باور شکل بگیرد که اقتصاد دانش بنیان، ضرورت اول کشور ما است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا