واکسن جدیدی که از چند گونه آنفلوانزا پیشگیری می کند

هر سال محققان گونه هایی از ویروس آنفلوانزا را معرفی می کنند که انتظار می رود در طول فصل آنفلوانزا شیوع بیشتری داشته باشند و به تبع آن، واکسنی برای مقابله با آنها می سازند.
یکی از مسایل مربوط به واکسن های فعلی آنفلوانزا این است که محققان باید پیش بینی کنند هر سال کدام گونه ویروس شایع تر است و بر این اساس به تولید واکسن اقدام کنند. 
اکنون محققان دانشگاه جورجیا و سانوفی پاستور، واکسنی برای آنفلوانزای H1N1 ابداع کردند که از گونه های همه گیری و فصلی این ویروس محافظت می کند. محققان این گزارش را در مطالعه ای در مجله Virology منتشر کرده اند.
نتایج این مطالعه، پتانسیل ساخت واکسنی را تقویت می کند که قابلیت پیشگیری از بیش از یک گونه آنفلوانزا در یک زمان را دارد. 
محققان با استفاده از فناوری به نام COBRA) ،Computationally Optimized Broadly Reactive Antigen ، تعداد 9 نمونه اولیه از این واکسن ساختگی ترکیبی را با استفاده از توالی های ژنتیکی ناشی از چند گونه ویروس آنفلوانزا ساختند. 
گرچه این واکسن تازه ابداع شده تنها روی موش آزمایش شده است، اما موفقیت های آزمایشگاهی به دست آمده احتمال ساخت یک واکسن جهانی را در آینده افزایش می دهد.
این 9 نمونه واکسن ساخته شده همگی برای شناسایی ویروس های H1N1 شناسایی شده در 30 سال گذشته طراحی شده اند؛ اما در عین حال محققان چند نمونه واکسن را نیز با استفاده از توالی هایی ژنتیکی ناشی از چند گونه ویروس در 100 سال گذشته طراحی کرده اند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، از آنجا که این واکسن از توالی های ژنتیکی چند ویروس آنفلوانزا تهیه شده است، می تواند در برابر گونه های بسیاری از آنفلوانزا در طول چند سال محافظت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا