کشف قدیمی ترین ظروف نچسب دنیا با قدمت 2 هزار سال

به گفته باستان شناسان ؛ این وسایل آشپزی به عنوان "Cumanae testae" یا "Cumanae patellae،" که در زبان ایتالیایی به معنی تابه ای از شهر کومای است ،  شناخته شده بوده و در کتاب آشپزی رومیان در قرن اول میلادی  به آن با نام De Re Coquinaria  به عنوان مناسبترین تابه برای پخت اشاره شده است.

بسیاری از تکه های یافت شده با پوشش قرمز دارای لایه  لیز ضخیم داخلی است که یک سطح غیر چسبنده را بوجود می آورد که برای ساخت دیگ و قابلمه برای طبخ گوشت قرمز ایده آل هستند.

با این حال تا سال 1975، تابه کومای به عنوان  یک راز باقی ماند تا این که جوزپه پوچی باستان شناس و استاد تاریخ هنر یونان و روم، موفق به کشف آن شد. پوچی چنین مطرح کرد که ظروف سفال کاملا مرسوم دارای یک پوشش ضخیم قرمز نچسب در داخل آن است که با عنوان ظروف قرمز پمپئی شناخته شده اند و این ظروف  در حقیقت همان “Cumanae testae” ذکر شده  در منابع تاریخی هستند.

این فرضیه به دلیل نبود مستندات کافی برای سال ها موضوع مناقشه بین کارشناسان بود تا این که  به تازگی مارکو گیلیو، جیووانی بوریلو و استفانو لاوارون، باستان شناسان دانشگاه ناپل شواهدی در کومای پیدا کرده اند که کشف پوچی را تایید می کند.

در همین رابطه مارکو گیلیو در گفتگو با  شبکه خبری دیسکاوری  گفت: ما یک مکان پر از تکه های ظروف و وسایل آشپزی قرمز رنگ با لایه نچسب داخلی کشف کردیم. این مکان توسط یک کارخانه سفال سازی استفاده می شده است. این امر نشان می دهد که برای اولین بار ظروف نچسب باستانی در این شهر تولید می شده است.

گیلیو و همکارانش بیش از 50 هزار تکه از این  ظروف شامل دیگ و قابلمه  با اندازه و ضخامت های مختلف که هر کدام دارای پوشش متمایزی بودند را در این محل کشف کردند.

این باستان شناس مشهور ایتالیائی در ادامه توضیحات خود افزود :  تمامی آثار معیوب کارگاه باستانی تولیدی ظروف نچسب در این محل رها می شد . این قطعات کمک بسیاری برای بازسازی شیوه ساخت سفال به ما کردند.  بسیاری از تکه های یافت شده با پوشش قرمز دارای لایه  لیز ضخیم داخلی است که یک سطح غیر چسبنده را بوجود می آورد که برای ساخت دیگ و قابلمه برای طبخ گوشت قرمز ایده آل هستند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود : به غیر از نقایص به وجود آمده در تولید این ظروف که باعث دور ریخته شدن آن ها در این مکان شده، تمام قطعات دیگر دارای  کیفیت بسیار بالایی هستند.

گفتنی است تا کنون تنها 10 درصد از این مکان که روزگاری  کارخانه سفال در شهر کومای، شهری باستانی مشرف به دریای Tyrrhenian در حدود 12 مایلی غرب ناپل بوده، حفاری شده است. این شهر یکی از اولین مستعمرات یونانی ها در ایتالیا است، کومای بیشتر به عنوان موطن سیبلیس ، مصلح باستانی و مشهوری است  که غارش در سال 1932 کشف شد.  رومی ها در سال 338 قبل از میلاد این شهر را فتح و  ویران کردند. در خاتمه این شهر مشهور باستانی  در سال هزار و 205 میلادی متروکه شد.

تجزیه و تحلیل اولیه نشان می دهد که مخلوط خاک رس به کار رفته در این ظروف ، متفاوت از ظروف پیدا شده در شهر پمپئی است. پوشش نچسب ظروف قرمز شهر پمپی نسبت به تکه های بدست آمده از کومای دارای کیفیت بسیار پایین تری است.

در خاتمه مارکو گیلیو اعلام کرد: چنین به نظر می رسد که کومای مرکز تولید اصلی این ظروف نچسب در سرتاسر امپراتوری روم بوده است. پیدا کردن مانند این سایت باستانی ، رویای هر باستان شناس است.

منبع: news.discovery

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا