کاهش تنوع گیاهان در پی افزایش نیتروژن موجود در جو

در نتیجه رشد صنعتی و کشاورزی در طول 100 سال گذشته، انتشار نیتروژن سه برابر شده است.

تا کنون مطالعات بسیاری به منظور کشف رابطه بین زندگی گیاهی و دی اکسید کربن و همچنین متان  توسط دانشمندان مختلفی در سراسر جهان انجام گرفته اما تا به امروز تحقیقات اندکی به طور تخصصیبه بررسی رابطه  نیتروژن موجود در اتمسفر و پوشش گیاهی کره زمین انجام شده است.

تحقیقات جدید دانشگاه کلرادو در این خصوص نشان می دهد افزایش سطح نیتروژن در جو سبب کاهش تنوع گیاهی در سراسر زمین شده است. نیتروژن یک کود طبیعی است و حضور آن در خاک به منزله  عاملی کلیدی برای رشد گیاهان محسوب می شود. با این حال، مطالعات قبلی نشان داده اند نیتروژن بیش از حد می تواند اثرات منفی بر گونه های گیاهی داشته و به طور خاص منجر به  از دست رفتن تنوع زیستی شود.  محققان در کلرادو با اندازه گیری سطح نیتروژن در 15هزارمنطقه مختلف شامل جنگل، بیشه، علفزار و مرتع، مشخص کردند که نزدیک به یک چهارم از تمام این اکوسیستم ها دارای میزان ناسالم سطح نیتروژن هستند. در این مطالعات همچنین مشخص شد اکوسیستم غنی چمنزار ها نسبت به اثرات منفی ناشی از افزایش نیتروژن در اتمسفر بسیار آسیب پذیر هستند.

در نتیجه رشد صنعتی و کشاورزی انتشار نیتروژن در طول ۱۰۰ سال گذشته سه برابر شده است. از سوی دیگر پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند مراتع و علفزارها آسیب پذیرترین مکان نسبت به اثرات منفی افزایش سطح نیتروژن هستند، در حالی که گونه های پوشش زمین در جنگل ها نسبت به این موضوع انعطاف پذیرتر هستند.

این موضوع در حالی عنوان می شود که پژوهشگران اعلام کرده اند که برای اندازه گیری اثرات افزایش سطح نیتروژن نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارند که ممکن است منجر به تغییر در زنجیره غذایی شده و یا در سرتاسر یک اکوسیستم پویا مشکل ایجاد کند.

ساموئل سیمکین، پژوهشگر ارشد این مطالعات و  فوق دکترا و محقق عضو موسسه تحقیقاتی قطب شمال و آلپ در کلرادو، طی یک مصاحبه خبری درباره این پدیده  گفت:  گونه های گیاهی متعددی که در یک اکوسیستم زندگی می کنند کمی شبیه به میخ پرچ در یک هواپیما هستند. از دست دادن تعدادی از آن ها شاید مشکلی بوجود نیاورد اما از دست دادن بیش از حد آن ها می تواند فاجعه بار باشد و تعیین آن نقطه اوج بسیار دشوار است.

ویلیام بومن ؛ از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی و استاد رشته محیط زیست در کلرادو، در تکمیل سخنان همکارش افزود: تنوع گونه های گیاهی به عنوان یک حائل زیست محیطی در برابر حوادثی مانند خشکسالی عمل می کند. کاهش گونه های گیاهی در برخی از اکوسیستم ها در نتیجه افزایش نیتروژن اتمسفر ، می تواند به عواقب ناخواسته ای منجر شود و جوامع بشری را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله PNAS منتشر شده و در اختیار علاقه مندان علوم زیست محیطی و شاخه های وابسته قرار دارد.