تغییر سبک زندگی ؛ عامل افزایش مرگ و میر انسان ها

نتایج تحقیقات در ۵۴ کشور جهان نشان می دهد که نشستن برای مدت بیش از سه ساعت در روز عامل چهار درصد از مرگ و میرهای رخ داده در جهان است. در همین رابطه محققان تخمین می زنند کاهش زمان نشستن به کمتر از سه ساعت در طول  روز به طور متوسط  می تواند چند ماه بر طول عمر انسان اضافه کند.

در این تحقیقات مشاهده شد که حتی کاهش نسبتا کم، مانند کاهش 10 درصدی در این زمان نشستن یا 30 دقیقه کاهش مطلق زمان نشستن در طول روز می تواند تاثیرات فوری و جدی در تمام علل مرگ و میر در 54  کشور مورد مطالعه داشته باشد ، در حالی که تغییرات بیشتر (به عنوان مثال، 50 درصد و یا دو ساعت کاهش) حداقل سه برابر کمتر از حالت 10 درصد ،مرگ و میر ناشی از بی تحرکی بدن  را کاهش می دهد.

به منظور ارزیابی صحیح از اثرات مخرب نشستن های طولانی، بررسی رفتاری در 54 کشور از سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفت که اطلاعات به دست آمده از این پژوهش ،  با آمار در اندازه جمعیت، جدول آماری و میزان مرگ و میر کلی ، مقایسه و همسان سازی شد.

در ادامه ؛ دانشمندان با در نظر گرفتن حدود 433 هزار مورد مرگ ، یا 3.8 درصد از مرگ و میر ناشی از نشستن های طولانی مدت در 54 کشور مورد مطالعه ، دریافتند که زمان نشستن تاثیر قابل توجهی در مرگ و میر افراد دارد. آن ها همچنین در مطالعات خود  دریافتند که به ترتیب در مناطق غربی اقیانوس آرام، اروپا، شرق مدیترانه، آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا، نشستن های بلند مدت تاثیر بالاتری در میزان مرگ و میر افراد دارد.

در حالی که محققان دریافتند که نشستن طولانی مدت و بی تحرکی بدن  در تمام علل مرگ و میر نقش داشته است، تاثیرات کاهش زمان نشستن را به طور مستقل و  از فعالیت بدنی متوسط تا  شدید ، تخمین زدند.

لئوناردو رزنده  پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو در برزیل ، در رابطه با یافته های تیم مطالعاتی فوق ؛ این گونه توضیح می دهد : در این تحقیقات مشاهده شد که حتی کاهش نسبتا کم، مانند کاهش 10 درصدی در این زمان نشستن یا 30 دقیقه کاهش مطلق زمان نشستن در طول روز می تواند تاثیرات فوری و جدی در تمام علل مرگ و میر در 54  کشور مورد مطالعه داشته باشد ، در حالی که تغییرات بیشتر (به عنوان مثال، 50 درصد و یا دو ساعت کاهش) حداقل سه برابر کمتر از حالت 10 درصد ،مرگ و میر ناشی از بی تحرکی بدن  را کاهش می دهد.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله آمریکایی طب پیشگیری American Journal of Preventive Medicine منتشر شده  و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه : فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا