شناسایی مواد معدنی با «دستگاه مقاومت‌سنج زمین» محققان ایرانی

عباس آزاد، مجری طرح و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت دستگاه زمین شناسی شدیم،‌گفت: این دستگاه برای کاوش مواد معدنی چون "پوزولان"، " پرلیت" و فلزلت سنگین چون آهن و ‌مس کاربرد دارد.

 

وی شناسایی چاه‌های آب را از دیگر کاربردهای این دستگاه نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن از مزایای این دستگاه می‌توان امکان استفاده در کاوش‌های باستان شناسی بهره مند شد.

 

آزاد، عملکرد این دستگاه را از طریق مقاومت‌سنجی لایه‌های زمین دانست و ادامه داد: دستگاه زمین شناسی طراحی شده دارای چهار پراب است که دو پراب به بخش فرستنده و دو پراب به یخش گیرنده متصل است که از این طریق داده‌های به دست آمده از لایه‌های زیرین زمین را به اپراتور ارسال می‌کند.

 

مجری طرح اضافه کرد: این دستگاه از طریق مقاومت سنجی لایه‌های زمین قادر به شناسایی عناصر مختلف زمین است؛ به گونه ای که میزان مقاومت زمین از طریق دو الکترود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس داده‌های به دست آمده مشخص می‌شود که منطقه مورد نظر حاوی چه مواد معدنی است.

 

وی با بیان اینکه این دستگاه مجهز به نرم افزارهای سه بعدی ساز است،‌ادامه داد: اطلاعاتی که دستگاه از مقاومت سنجی لایه‌های زمین به دست می‌آورد در حافظه داخلی دستگاه ذخیره خواهد شد و با استفاده از این نرم افزار اقدام به آنالیز این داده‌ها می‌کند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا