انگل های مغزی می تواند عامل پرخاشگری و خشونت باشد

پژوهشگران آمریکائی در تحقیقات جدید خود به بررسی و مطالعه دلایل بروز خشونت و پرخاشگری در افراد پرداخته و به نقش مهم انگل های مغزی در این رابطه پی بردند.  در این پژوهش که از سیصد و پنجاه وهشت بزرگسال به عنوان نمونه استفاده شده است، محققان به بررسی توکسوپلاسموزا ، عفونت انگلی خاصی پرداختند که در حدود 30 درصد از انسان ها یافت شده  و باعث بروز اختلالات انفجاری متناوب در افراد و افزایش پرخاشگری خواهد بود .

امیل کوکارو ، استاد دانشگاه شیکاگو و پژوهشگر ارشد مطالعات فوق در این خصوص گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که عفونت نهفته به انگل توکسوپلاسما باعث تحریک مواد شیمیایی در مغز می شود که به رفتار های پرخاشگرانه توسط افراد  دامن می زند. انتقال این انگل همانگونه که در بالا عنوان شد توسط مدفوع گربه ، آب آلوده و گوشت های نپخته صورت می گیرد و بی ضرر و نهفته در بدن جایگیر خواهد شد،  تا بدان جای که امروزه از آن به عنوان عاملی در بافت مغزی جهت افزایش رفتارهای پرخاشگرانه یاد می شود .

در تحقیق صورت گرفته توسط پژوهشگران از نمونه های آماری که در بالا ذکر شد ، مشخص شد که کسانی که در آزمون هایی همانند سطح خشونت نمره بالاتری داشته اند  دو برابر افراد دیگر میزبان این انگل بوده و آزمایش ها حکایت از وجود این انگل در بدن آن ها می کند .

دکتر رویس لی ، دانشیار روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه شیکاگو  در پایان اظهار کرد که ما هنوز در پی اثبات این مطلب هستیم که افزایش واکنش التهابی مغز به این انگل در مدفوع گربه و یا گوشت های نپخته رابطه ای عللی و معلولی تلقی شده  یا نیازمند تحقیقاتی بیشتر است .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن  در آخرین شماره  مجله روانپزشکی Clinical Psychiatry  بالینی منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .