خطر بسته بندی پلاستیکی مواد غذائی برای زنان باردار

تیمی مشترک از پژوهشگران هندی و امریکائی به بررسی تاثیر مواد پلاستیکی موجود در بسته بندی های مواد غذائی پرداخته و دریافتند این مواد موجب بالا رفتن خطر زایمان زودرس می شود. طی مطالعات انجام شده  در این  رابطه ؛ محققان نقش بیس فنل A  و یا BPA را در سطح خون به عنوان عامل اصلی این عارضه معرفی کردند .

در بررسی های انجام شده سطح بی پی ای در خون زنانی که از ظروف غذای پلاستیکی استفاده و به وسیله مایکروویو اقدام به گرم کردن این ظروف می کنند بیش از زنان دیگر بوده است . وی در ادامه اعلام کرد که نمونه ادرار و مایع آمونیاک جمع آوری شده از جنین مادران یاد شده در بالا نشانگر افزایش غلظت BPA در خون آن ها است که از دلایل اصلی زایمان پیش از موعد و تولد کودکان نارس تلقی می شود .

منون رام کومار ، استادیار دانشگاه تگزاس در همین خصوص اظهار داشت : در بررسی های انجام شده سطح بی پی ای در خون زنانی که از ظروف غذای پلاستیکی استفاده و به وسیله مایکروویو اقدام به گرم کردن این ظروف می کنند بیش از زنان دیگر بوده است . وی در ادامه اعلام کرد که نمونه ادرار و مایع آمونیاک جمع آوری شده از جنین مادران یاد شده در بالا نشانگر افزایش غلظت BPA در خون آن ها است که از دلایل اصلی زایمان پیش از موعد و تولد کودکان نارس تلقی می شود .

دکتر منون در پایان توضیحات خود اضافه کرد که استفاده گسترده از BPA در زندگی روزمره اجتناب ناپذیر بوده و مصرف مواد شیمیایی با ترکیباتی از این دست غیر قابل چشم پوشی است ، اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت بوده ؛ چگونگی تاثیر این ترکیب شیمیایی در فیزیولوژی مادران است که با رعایت آن توسط آن ها کاهش عوارض جانبی بارداری را شاهد خواهیم بود .

شرح کامل  این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی  مادر ، کودک و جنین  The Journal of Maternal-Fetal and Neonatal Medicine به چاپ رسیده ودر اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار دارد .

ترجمه : فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا