جوان ماندن مغز با ورزش مستمر

به تازگی تیمی از پژوهشگرات در دانشگاه میامی به بررسی تاثیر فعالیت بدنی بر عملکرد مغز پرداخته و  اظهار داشتند کسانی که در طول زندگی خود  فعالیت مستمر ورزشی نداشته اند بیش از پیش در معرض کاهش توانایی مغزو یا زوال مغزی خواهند بود .

در اوائل سال جاری میلادی گزارشی از پژوهشگران دانشگاه بوستون منتشر شد که فعالیت های فیزیکی را عامل اصلی جریان پر فشار خون در مغز دانسته و پژوهشگران بر اساس این مطالعات  اذعان داشتند که محافظت از مغز توسط  فعالیت های مداوم فیزیکی باعث افزایش عملکرد در این عضو  مهم بدن می شود .

دکتر کلینتون رایت ، پزشک مغز و اعصاب و استاد دانشگاه میامی در این خصوص گفت : فعالیت های ورزشی و بدنی بهترین گزینه به منظور کاهش مصرف دارو و دست یابی به سلامت عمومی در انسان شناخته می شود که در نهایت کاهش هزینه ها را نیز در پی خواهد داشت .

در همین راستا ، محققان در منهتن شمالی با گزینش هشتصد و هفتاد و شش نفر با میانگین سنی در حدود  هفتاد و یک سال  مطالعات خود را آغاز کردند . آزمون هایی ارزیابی شناخت نظیر سرعت پردازش ، حافظه معنایی ، حافظه  و اپیزودیک و عملکرد برای این افراد در دو دوره زمانی مشخص 7 و 5 ساله در  نظر گرفته شده بود .

گفتنی است ،  حدود 90 درصد از افراد ذکر شده فعالیت ورزشی سبک و 10 درصد به طور خاص ورزش های مستمر را در برنامه روزانه خود جای داده بودند . در پایان این تحقیقات چند ساله در ایالات متحده که به گفته محققان با افزایش جمعیت بالای 65 سال روبرو است ،   مشخص شد که فعایت های مستمر و پیگیر توان جلوگیری از زوال عقلی را خواهد داشت و علاوه بر توان فیزیکی مضاعف ، توان ارزیابی عقلی نیز مولود ورزش خواهد بود .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره  نشریه آکادمی نورولوژی ایالات متحده امریکا منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.