فرسایش خاک به بیش از 16 تن در هکتار رسیده است

مهندس مسعود منصور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، از برنامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای کنترل فرسایش خاک، خبر داد و اظهار کرد: تردیدی نیست که هم فرسایش بادی و هم فرسایش آبی خاک در کشور ما وجود دارد و برنامه ما این است که با تقویت پوشش گیاهی، انجام عملیات آبخیزداری و جلوگیری از دست خوردگی طبیعت، مانع از این فرسایش شویم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: بنابر آمارهای موجود، میزان فرسایش خاک ما در حال حاضر به بیش از 16 تن در هکتار رسیده است که آمار بسیار بالایی است و باید تلاش کنیم میزان فرسایش را پایین بیاوریم.

وی با اشاره به نقش کشت غیرحفاظتی در فرسایش خاک، گفت: کشت غیرحفاظتی یعنی اینکه در عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع و درخت، پوشش گیاهی را از بین ببریم و عمدتا با شخم زدن زمین در جهت شیب، به کشت و کار بپردازیم که این کار به تشدید فرسایش کمک می کند.

منصور تصریح کرد: ما می بایست در عرصه های ملی با کارکردهای منابع طبیعی، پوشش را حفظ کنیم. تبدیل این عرصه ها به اراضی دیم و اراضی که در جهت شیب کشت می شوند اصلا به صلاح کشور نیست.

کشت غیرحفاظتی یعنی اینکه در عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع و درخت، پوشش گیاهی را از بین ببریم و عمدتا با شخم زدن زمین در جهت شیب، به کشت و کار بپردازیم که این کار به تشدید فرسایش کمک می کند

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه پدیده ریزگردها در کشور ما، هم منشا داخلی دارد و هم منشا خارجی، خاطرنشان کرد: از بعد داخلی، خشک شدن بسیاری از تالاب ها در وقوع این پدیده موثر بوده است. در کنار این، از تاثیر خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی هم نمی توان چشم پوشی کرد. عملیاتی که در حال انجام است از قبیل استفاده از مالچ های بیولوژیک و نهال‌کاری در عرصه های بیابانی و البته آبگیری تالاب شادگان و مناطق دیگر، به کاهش این پدیده کمک می کند. اما برای رفع منشا خارجی می بایست با استفاده از تعاملات بین المللی و در قالب معاهدات بین المللی اقدام شود.

وی افزود: هرچند که بحث تالاب ها در حوزه مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیروست اما از آنجاکه این تالاب ها جزو عرصه های ملی و طبیعی هستند، ما هم کمک می کنیم. به عنوان مثال در بحث احیای دریاچه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مشارکت دارد. وقتی دولت تصمیم به اجرای اقداماتی برای این دریاچه گرفت، وظایفی هم برای سازمان ما پیش بینی شد. آن بخشی از اقدامات که متوجه سازمان ماست با قوت در حال اجراست.

منصور در پاسخ به این پرسش که آیا توفیقاتی هم در این زمینه داشتید؟ گفت: بله. از جمله اقدامات ما اجرای نهال‌کاری در اطراف دریاچه بوده است. همچنین از کشت و کارهای غیرمجاز در اطراف دریاچه جلوگیری شده که بسیار موثر بوده است. اما مهم ترین عملکرد سازمان ما، نهال‌کاری است و نیز انجام یک سری عملیات آبخیزداری.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان اظهار کرد: در شرایطی که کشور علاوه بر قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان، با کاهش ریزش های جوی هم مواجه است، اگر قرار است در نقطه ای نهال‌کاری انجام شود حتما باید با مطالعه و بررسی باشد و از گونه هایی که آبدوستی کمتری دارند بهره بگیریم. در غیر این صورت از یک طرف پوشش گیاهی ایجاد می شود و از طرف دیگر کاهش منابع آب اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه ممکن است همین پوشش گیاهی در آینده به دلیل عدم وجود آب کافی از بین برود که اصلا منطقی نیست. بنابراین توسعه پوشش گیاهی می بایست به وسیله گیاهان مقاوم به کم آبی صورت بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا