شناسائی ویروس باستانی در دی ان ای انسان های امروزی

انسان امروزی یا انسان هوموساپینس مسیر تکاملی خود را میلیون ها سال پیش آغاز کرده و در این میان بسیاری از شاخه های انسانی از جمله آسترالوپیتیکوس ها، هومو هابیلیس ها، هومو ارکتوس ها؛ نئاندرتال ها و ده ها زیر شاخه دیگر از این گروه منقرض شده اند. موضوعی که باید در این میان در نظر داشت این است که اگر چه شاخه های انسانی فوق الذکر مدت ها پیش منقرض و از صحنه گیتی حذف شده اند اما تاثیرات ژنتیکی آن ها در انسان های امروزی قابل مشاهده است. 

تحقیقات به عمل آمده روی ژن های باستانی حاکی از این مطلب است که اثر این ویروس ها  تنها بر کروموزم X  بوده و لقب Xq21 برای آن ها انتخاب شده است که تنها ویروس دست نخورده در دی ان ای انسان محسوب می شود  که هزاران سال به صورت مخفیانه زندگی کرده و در بدن انسان نسل به نسل سکنی گزیده است .

به تازگی  تیمی متشکل از پژوهشگران دانشگاه میشیگان و دانشگاه تافتس ، با بررسی ژنتیکی 2 هزار و 500 نفر از سراسر جهان  و مطالعه ویژه  روی رشته های دی ان ای حدود 50  نفر برگزیده از گروه مطالعاتی فوق به این نتیجه رسیدند که  وجود کد های مشابه می تواند ریشه ای باستانی در گذشته انسان ها  داشته و از  اجداد ما به یادگار رسیده باشد. 

این روند طی شده که به گفته محققان از منشا  قاره آفریقا بوده به نوعی سیر مهاجرت انسان های مدرن را نشان می دهد که با به یادگار گرفتن ژن های یاد شده از عصر باستان در سراسر جهان قابل مشاهده هستند. تحقیقات به عمل آمده روی ژن های باستانی حاکی از این مطلب است که اثر این ویروس ها  تنها بر کروموزم X  بوده و لقب Xq21 برای آن ها انتخاب شده است که تنها ویروس دست نخورده در دی ان ای انسان محسوب می شود  که هزاران سال به صورت مخفیانه زندگی کرده و در بدن انسان نسل به نسل سکنی گزیده است .

زکریا ویلیامز از دانشگاه تافتس بوستون در رابطه با این موضوع اعلام کرد که مطالعاتی فراوان در خصوص پیوند این عناصر درونی با بیماری هایی نظیر سرطان صورت گرفت ، اما مشکل اصلی یافتن تمام این ویروس ها با مشخصات کامل است که تا به  این لحظه امکان پذیر نبوده است .

منبع : وب سایت دانشگاه میشیگان – uofmhealth

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا