استفاده از لامپ ال ای دی برای عدم صید لاک پشت

برخی اوقات به کار گیری یک تکنولوژی ساده می تواند تفاوت های عمده ای ایجاد کند. محققان دانشگاه اکستر (Exeter) به تازگی توانسته اند تا با نصب چراغ های ال ای دی سبز رنگی بر روی تور ماهیگیری با فاصله ای یکسان (تقریبا هر ده متر یک عدد) از به دام افتادن لاک پشت های دریایی در فرایند صید جلوگیری کنند.

هر ساله هزاران لاک پشت دریایی به دلیل صید تصادفی جان خود را از دست می دهند که بسیاری از آنها نیز از گونه های در حال انقراض هستند؛ بنابراین نصب این چراغ ها بر روی تور های ماهیگیری می تواند حداقل زندگی بسیاری از این لاک پشت ها را نجات دهد و شانس تولید مثل و حفظ گونه خود را در آنها بیشتر کند.

هنوز هم علت اصلی نجات لاک پشت ها توسط این چراغ ها برای دانشمندان مشخص نشده است اما برخی از افراد گمان می برند که این چراغ ها تنها توانسته اند تا تور ماهیگیری را برای لاک پشت ها قابل رویت تر کنند به همین دلیل آنها با مشاهده این چراغ ها از تور های یاد شده دور می شوند.

با این حال این تکنیک در آزمایش های اولیه خود صد درصد موثر واقع نشده و تنها میزان مرگ و میر لاک پشت ها بر اثر صید با تور ماهی را به میزان 64 درصد کاهش داده است اما با این حال باید به یاد داشت که به کار بردن 50 چراغ ال ای دی در یک تور بسیار بزرگ 500 متری هزینه هنگفتی در پی نخواهد داشت اما لاک پشت های زیادی را نجات خواهد داد.

البته لازم به ذکر است که دانشمندان هم اکنون در پی این هستند که با افزایش یا کاهش شمار چراغ ها در هر متر یا حتی تغییر رنگ آنها میزان مرگ و میر لاک پشت ها را به حداقل برسانند. در صورت نتیجه بخش بودن آزمایش ها می توان با این فناوری بسیار ساده و ارزان قیمت تاثیرات پایدار تری بر روی محیط زیست و اکوسیستم این لاک پشت ها گذاشت.

منبع: engadget