پیشنهادهای اهالی فرهنگ برای تعطیلات

 نیمه اول و نیمه دوم. برای خیلی ها نیمه نخست نیمه دید و بازدیدهاست و شاید چندان فرصت مطالعه و دیدن فیلم و بازدید از اماکن دیدنی دست ندهد. از این رو در نیمه دوم فراغت بیشتری حاصل می شود تا به علایق عیدانه خود برسند و ما برای این روزهای فراغت، از اهالی فرهنگ و ادبیات و هنر، پیشنهادهایی برایشان گرفته ایم که تنوع این پیشنهادها در نوع خود جالب است.

رضا کاظمی؛ شاعر و رمان نویس

از يك شاعر/نويسنده كه پيشنهاد براي مطالعه در ايام تعطيلات بخواهيد مسلما كتاب معرفي خواهد كرد و من نيز چنين مي كنم. در دو زمينه شعر و ادبيات داستاني اين كتاب ها پيشنهاد من به شماست:
– 
سوت زدن در تاريكي، مجموعه شعر، شهاب مقربين
– بال هايش را كنار شعرم جا گذاشت و رفت، مجموعه شعر، واهه آرمن
(در حوزه دبيات كلاسيك، متن و گفتار و نثر ادبي) مقالات شمس تبريزي هميشه خواندني و آموختني ست
– نبودن، مجموعه داستان، بابك بيات
– حلقه ي كنفي، رمان، وحيد پاك طينت
– آهسته وحشي مي شوم، رمان، حسن بني عامري
– مرد صد ساله اي كه از پنجره فرار كرد و ناپديد شد، رمان با رگه هاي شيرين طنز، يوناس يوناسُن، ترجمه ي فرزانه طاهري
و "شازده كوچولو" هميشه تازه و خواندني ست.

 

آیلار نوشهریبازیگر سینما و تلویزیون


برای این روزها، دیدن فیلم ابد و یک روز را پیشنهاد میکنم .جدیدا هم یک رمان خواندم به نام ملت عشق به نویسندگی"الیف شافاک" با ترجمه ارسلان فصیحی که بسیار دلنشین به زندگی شمس تبریزی و مولانا به مقوله ی عشق پرداخته وخواندن این اثر را به همه توصیه می کنم.

 

 

 

مسعود نورمحمدیان؛ کارگردان و بازیگر تئاتر

براي مطالعه ،دوستداران داستان كوتاه را به خواندن مجموعه روياي مادرم اثر آليس مونرو دعوت ميكنم که يک تجربه درجه يك براي كساني است كه به دنبال نمونه عالي داستان كوتاهند.

نمونه ايراني كتاب ويران اثر ابوتراب خسروي نیزپيشنهاد دیگر من است.در حوزه رمان هم واحه ي غروب نوشته بهاطاهر را توصیه میکنم كه برنده اولين دوره جايزه بوكر عربي ٢٠٠٨شد.

پیشنهاد دیگرم همه آثار  پاتريك موديانو است؛ یعنی هر کتابی که دارد.فرقي نميكند كدامشان باشد. پیشنهاد سینمایی من هم ديدن فیلم مادر اثر ناني لوي است.
 

 

تارا بهبهانی؛ نقاش و مجسمه ساز


بریا خواندن کتاب، اثر خاصی مد نظرم نیست اما پيشنهاد می کنم خوانندگان، ديدن نمايشگاه مجسمه هاي دلووي delvoy مجسمه ساز بلژيكي در موزه هنرهاي معاصر را حتما در برنامه خود داشته باشند.

 

 

دکتر پروانه قاسمیان دستجردی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر

از آنجایی که ایام عید و بهار است و مراسم ایرانی بسیاری در کتابهایی نظیر ایران شناسی و رسوم ایرانی و….ذکر شده خوب است سری به این کتب زده شود. همچنین خواندن سطرهایی روزانه از دیوان بزرگان شعر و ادب ایران فردوسی ، حافظ و سعدی خالی از لطف نیست و از سویی چون خانواده و فامیل در کنار هم جمع هستند بازدید از بناهای تاریخی و موزه ها و کاخهای داخل تهران با توجه به هوای تمییز و زیبای بهاری لذتبخش است.

 

رضا بهبودی؛ بازیگر تئاتر و سینما

دولت آبادی، چخوف و بریکینگ بد

به گمانم کتاب خوان های حرفه ای احتیاج به توصیه ای ندارند و خودشان کتاب های خوبی را می شناسند. من فکر می‌کنم این توصیه‌ها برای آن دوستان، فایده‌ای ندارد و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که نیازمند پیشنهادی هستند. از آنجایی که من به حوزه های گوناگون علاقه‌مند هستم، پیشنهادهایم چند حوزه را در بر می گیرد. من از خواندن کتاب های نظری و فلسفی لذت می برم. کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه نوشته آلن دوباتن با ترجمه عرفان ثابتی که توسط نشر ققنوس منتشر شده، کتابی خواندنی و جذاب است. در حقیقت این کتاب، ما را دعوت می‌کند تا به خوانشی تازه از بزرگان فلسفه از سقراط تا دوره معاصر برسیم و من مطمئنم که دوستان از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

 تا سر زلف عروسان سخن نوشته محمود دولت آبادی نیز کتابی مفید و قابل استفاده است. زیرا بزرگی بخش‌هایی از متون کلاسیک فارسی را انتخاب کرده است. در حوزه تئاتر خواندن نمایشنامه ها را به دوستان توصیه می‌کنم. خواندن نمایشنامه‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند بسیار لذت بخش است. مانند خواندن نمایشنامه های مارتین مک دونا و …  خواندن داستان‌های کوتاه و آثار چخوف نیز بسیار خواندنی است. در این حوزه می‌توان به گزیده‌ای از داستان‌ کوتاه‌های این نویسنده اشاره کرد که توسط آقای سیامک گلشیری سال‌های پیش ترجمه و منتشر شده است. آبتین گلکار در حوزه داستان کوتاه و نمایشنامه آثار خوبی را ترجمه کرده است، همه کارهای ایشان خواندنی است. اخیراً هم کتاب حمام‌ها و آدم‌ها از میخائیل زوشنکو(نویسنده روس) توسط همین مترجم ترجمه شده و نشر ماهی  آن را منتشر کرده است. این کتاب35 داستان کوتاه و طنز آمیز دارد.

در بخش داستان های کوتاه، کتاب صدای سوم را هم دلم می‌ خواهد توصیه کنم. این کتاب گزیده داستان‌های نسل سوم نویسندگان آمریکاست که احمد اخوت آن را ترجمه کرده و توسط نشر ماهی، منتشر شده است.

در حوزه تئاتر، کتاب تنفس در هوای تئاتر شامل مجموعه مقالاتی است که رضا سرور و علی اکبر علی زاد آن را گزینش و ترجمه کرده اند و در نشر بیدگل منتشر شده است.

در حوزه فیلم و سریال اگر بخواهم پیشنهادی بدهم باید بگویم( هر چند پیشنهادهایم خیلی به روز نباشد)، به شخصه از دیدن سریال بریکینگ بد(Breaking Bad) و گیم  اف ترونز(Game Of Thrones) لذت بسیاری بردم و فکر می کنم که این سریال‌ها آنقدر ارزش دیدن دارند که پس از مدتی بد نیست آدم دوباره آن را ببیند. چون فقط بحث داستان و اتفاقاتش نیست. در این نوع از سریال‌ها، شکل روایت و شکل شناسی روایت، برای آنهایی که اهل سینما و تئاتر هستند و در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، بسیار جذاب است، بنابراین این سریال‌ها از این منظر حتی شاید برای بار دوم ارزش دیدن داشته باشند. در حوزه فیلم هم باید بگویم که من فیلم‌های روز دنیا و فیلم‌هایی را که جایزه اسکار دریافت کرده‌ و در جشنواره‌های بزرگ جایزه برده‌اند، ترجیح می‌دهم و در این زمینه از فیلم‌های خوب می‌توانم به مکس دیوانه اشاره کنم و جاده خشم که فیلمی اکشن است و از بسیاری جهات فراتر از یک فیلم اکشن قرار می‌گیرد.

دلم می‌خواهد تنها به کتاب بسنده نکنم و از چند مجله نیز نام ببرم که برای کسانی که اهل مطبوعات هستند، آشناست اما امیدوارم گوشزد کردن آن مفید باشد. به اعتقاد من شهر کتاب مجله‌ای جذاب است که تا به حال 7 شماره از آن منتشر شده است. شاید خیلی‌ها به خاطر نام این مجله گمان کنند که تنها به معرفی کتاب پرداخته شده است. البته بخشی ازاین مجله، به معرفی کتاب اختصاص دارد اما در این مجله پرونده‌های خواندنی‌ای وجود دارد که درباره معرفی کتاب‌ها، نویسنده‌ها،داستان‌ها و… است. این مجله، به لحاظ گرافیک و محتوا و مضمون مجله‌ بسیار جذابی است. مجله دیگر، مجله اندیشه پویاست که مجله‌ای حرفه‌ای است و مباحث جدی‌تری را در سطح فرهنگ، سیاست و فلسفه مرور می‌کند. بخشی از این مجله به مرور مجلات جهان در حوزه سیاست، اجتماع و … می‌‌پردازد.  

 

شیوا اردویی؛ بازیگر و کارگردان تئاتر

هم رمان و هم فیلم

با آرزوی سالی توام با سلامتی و شادمانی برای همه مردم زمین. پیشنهاد می کنم درکنار دید و بازدید از دیدن فیلم و نمایش و حال خوب مطالعه غافل نشویم. در زمینه رمان، من "نه فرشته نه قدیس" اثر ایوان کلیما و در حوزه فیلم، اثر سینمایی ابد و یک روز را توصیه می‌کنم و معتقدم انتخاب های خوبی برای این دوران هستند.

و البته یک حرف نه چندان تازه: طبیعت این طبیعت بی دفاع را زخم نزنیم.

 

 

 

گزارش : مهرداد نصرتی
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا