تحصیلات ارتباطی به افسردگی ناشی از اضافه وزن ندارد

پژوهش های پیشین دانشمندان  حاکی از ارتباط افسردگی و چاقی با پایین بودن سطح تحصیلات بود اما در پژوهش های جدید مشخص شد که میزان افسردگی در زنان تحصیل کرده با مشکل اضافه وزن و چاقی هم چنان پابرجاست .

زنان چاق 43 درصد بیشتر از زنان با وزن طبیعی و زنان چاق با درجه چاقی نوع دوم و سوم تا 57 درصد بیشتر از زنان متناسب دچار افسردگی هستند .

اشلی کرانجاک از دانشگاه رایس در هوستون ایالات متحده و از اعضای این تیم تحقیقاتی  در این خصوص اظهار داشت : تاثیرات آموزش عالی در زندگی اقشار مختلف غیر قابل کتمان هستند و درآمدی بهتر ، محیط کار و زندگی بهتر و دسترسی بیشتر به مراقبت های بهداشتی و سلامت را به همراه دارد و جای بسی شگفتی است که عامل چاقی در میان افراد تحصیل کرده باعث بروز افسردگی قلمداد شود .

این مطالعات که با ارزیابی هزار و نهصد و بیست و هشت زن بزرگسال در محدوده سنی 35 تا 80 سال صورت گرفت ، به دسته بندی آن ها در پنج  گروه پرداخت . وزن طبیعی با شاخص توده بدنی (BODYMASS) 18.5 تا 24.9  اضافه وزن 25 تا 29.9  ،  چاقی با شاخص 30تا 34.9   ، چاقی نوع دوم 35 تا 39.9 و چاقی نوع سوم با شاخص توده بدنی  بیشتر از 39.9 .

در این مطالعه با مشخص شدن توده چربی  به  احتمال بروز مشکلات بهداشتی و سلامت در افراد پرداخته شده و سوالاتی در خصوص سوابق پزشکی ، رژیم غذایی و مصرف دارو و در نهایت الکل برای افراد فوق مطرح شد . در ادامه پرسشنامه ای برای اندازه گیری وضعیت افسردگی در میان این جامعه آماری توزیع شد که پس از بررسی مشخص شد که زنان چاق 43 درصد بیشتر از زنان با وزن طبیعی و زنان چاق با درجه چاقی نوع دوم و سوم تا 57 درصد بیشتر از زنان متناسب دچار افسردگی هستند .

در پایان این مطالعه ، با قاطعیت می توان عنوان کرد که تنها عامل اضافه وزن بدون در نظر گرفتن دیگر بیماری های مزمن و اختلالات ، می تواند عامل افسردگی حتی در میان زنان تحصیل کرده قلمداد شود .

منبع : Healthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا