هزاران تن زباله پلاستیکی در اقیانوس های جهان رها شده اند

بر اساس آمارهای موجود، بشر به طور متوسط در طول سال 275 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند که از این میزان ، 3 درصد آن ها به دریاها و اقیانوس ها ریخته شده و به این ترتیب سالانه بیش از 8 میلیون تن زباله های پلاستیکی توسط انسان به دریاها ریخته می شود که این موضوع می تواند تاثیرات مخربی در محیط زیست گونه های گیاهی و جانوری موجود در دریاها و اقیانوس ها داشته باشد . این میزان انبوه از زباله های پلاستیکی که در دریا ریخته می شود سبب شده است تا سواحل مختلفی در سراسر دنیا با پدیده تجمع زباله های پلاستیکی رو به رو شوند .

به تازگی جانورشناسان با یک پدیده جدید ناشی از تاثیر زباله های پلاستیکی در سواحل کاستاریکا برخورد کرده اند . این تیم پژوهشی در حین نمونه برداری های آزمایشی خود با یک لاک پشت مواجهه شده اند که حفره های بینی وی بر اثر ورود زباله های ریز پلاستیکی مسدود شده بود . این موضوع سبب شده است تا مسئولان حفاظت از محیط زیست برای بار دیگر به صورت جدی نسبت به خطر زباله های پلاستیکی در دریاها هشدار دهند .

از سوی دیگر وجود انبوه زباله های پلاستیکی و به ویژه ذرات پلاستیک محلول در آب که دارای ابعاد میکروسکوپی هستند ، یکی از مهمترین تهدید های محیط زیست مرجان های دریائی به شمار رفته و موجب آسیب دیدگی این موجودات در خطر انقراض می شوند .

مرجان های دریائی از مواد ریز و میکروسکوپی  مغذی موجود در آب استفاده می کنند . وجود میکروپلاستیک ها در داخل آب دریا سبب می شود که این مواد به همراه سایر مواد آلی میکروسکوپی وارد سیستم دستگاه گوارش ظریف و کوچک مرجان های دریائی شده و به مرور زمان دستگاه گوارش آن ها از مواد ریز غیر قابل هضم انباشته شود .  این موضوع می تواند موجب نابودی مرجان های دریائی شود .

این موضوع در حالی است که پیش از این گروهی از پژوهشگران و اقیانوس شناسان آمریکائی با انجام یک پروژه تحقیقاتی به مطالعه تاثیرات زیست محیطی فعالیت بشر در دریاها پرداختند . در گزارش نهائی این تیم پژوهشی که در مجله علوم Science magazine منتشر شد ، اعلام شده است که سالانه بیش از 8 میلیون تن زباله های پلاستیکی توسط انسان به دریاها ریخته می شود که این موضوع می تواند تاثیرات مخربی در محیط زیست گونه های گیاهی و جانوری موجود در دریاها و اقیانوس ها داشته باشد .

بر اساس اعلام انجمن علوم دریائی در مساچوست ایالات متحده آمریکا ، این روند تولید زباله ورهاسازی آن در دریاها در سال جاری رشد بیشتری داشته و احتمال دارد به میزان 9 میلیون تن در سال برسد . از سوی دیگر پژوهشگران چینی با بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که کشور چین به تنهائی بیش از سی درصد زباله های پلاستیکی موجود در دریاها را تولید و در اقیانوس رها می کند . با این حساب باید نام این کشور را به عنوان نخستین مقصر آلودگی محیط زیست دریائی و اقیانوسی در دنیا ثبت کرد . بر اساس این آمار ، سایر کشورهای تولید کننده زباله های پلاستیکی در دریا عبارتند از : اندونزی ، فیلیپین ، ویتنام ، سری لانکا ، تایلند ، مصر ، مالزی ، نیجریه و بنگلادش .

گرد آوری و ترجمه: احسان محمدحسینی