مشاغلی که در تعطیلات نوروزی پرکارترند

در این میان هستند کسانی که به دلیل ماهیت شغلی که دارند نه تنها نمی توانند از تعطیلات سال نو استفاده کنند بلکه حتی ممکن است با آغاز سال نو حجم کار بیشتری را متحمل شوند.

در تعطیلات نوروز هستند کسانی که برای چرخاندن چرخ های سرزندگی و حرکت در شهر، از خوشی ها و بودن در کنار خانواده شان چشم می پوشند و بنا به اقتضای شغلی، کار را تعطیل نمی کنند. در این گزارش قصد داریم برای قدردانی از آنها برخی از مشاغلی را معرفی کنیم.

 

پزشکان اورژانس و پرستارها: شاید بتوان گفت آن دسته از پزشکانی که دوست ندارند در بند شیفت‌های بیمارستان و کلینیک‌های درمانی باشند و مطب دنج خود را ترجیح می‌دهند به راحتی می توانند از تعطیلات خود بهره ببرند اما پزشکان اورژانس که داوطلب کار در شرایط پر استرس و پر فشار هستند کاملا متفاوت است.

چراکه، طبیعی است برای شهروندان در ایام تعطیلات حوادثی نظیر تصادف در مسیر عیددیدنی و مسافرت، برق‌گرفتگی، شکستن دست و پا و … مصون نیستند و می توان گفت هرساله در این روزها بیشتر شاهد اتفاقات این چنینی هستیم.

پرستاران هم وضعیت مشابهی دارند و در شرایط ایده آل می‌توانند به کار شیفتی در تعطیلات عید امیدوار باشند.

آتش‌نشان‌ها: هیچ‌کدام از ما درباره‌ی کم‌شدن حوادث غیرمترقبه در تعطیلات نوروز امیدوار نیستیم. از آنجا که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند آتش‌نشانان هم تعطیلات نوروزی درست و حسابی ندارند. از این رو، بهتر است همواره به خاطر داشته باشیم که آتش‌نشانی شغل پر فشار و پرخطری است. آن هم در شرایط تعطیلات و سفر که ممکن مردم بیشتر در خطر مواجهه با حوادث هستند.

پرسنل نیروی انتظامی: ایام نوروز خیلی‌ها برنامه سفر می چینند و آنهایی هم که سفر نمی‌روند دست‌کم چند ساعتی در روز برای دید و بازدید یا تفریح از خانه بیرون می‌روند. بنابراین، خانه‌های خالی از سکنه در تعطیلات نوروز همیشه برای سارقان طعمه خوبی بوده، ضمن اینکه در این ایام بساط سفر و پیک نیک برقرار است و متاسفانه گاهی شاهد بروز مشکلاتی میان مردم هستیم که رسیدگی به همه آنها نیاز به حضور نیروی انتظامی دارد.

پلیس راهنمایی و رانندگی: حتما بارها و بارها در سفرهای جاده ای و رفت و آمدهای شهری متوجه این موضوع شده اید که از هر مسیری که به سفر می‌روید و هر مقصدی را که انتخاب می‌کنید، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی را در جاده‌های مختلف می‌بینید.

دلیل اینکه این افراد از سفر و بودن در کنار خانواده خود گذشته اند این است که قرار است امنیت جانی شما را در تعطیلات نوروز که میزان سفرهای شهری و بین شهری بیشتر است، تأمین کنند.

خبرنگاران و اصحاب رسانه: درست است که تعطیلات نوروز است اما بسیاری از اخبار کشور و اتفافات همین دوران می‌افتد، ضمن اینکه سایر کشورهای دنیا نیز مثل ما در تعطیلات نوروز به سر نمی‌برند. حتی در تعطیلات عید هم افراد عادت دارند راس ساعت اخبار صدا و سیما را گوش کنند و برخی دیگر هم در سایت های خبری گشتی بزنند و از اوضاع و احول ایران و جهان مطلع شوند.

راننده‌های وسایل نقلیه: سفرهای فشرده و پشت سر هم، پر و خالی شدن فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و خلاصه حجم زیاد رفت‌وآمد در تعطیلات به این افراد نیاز دارد. بنابراین، رانندگان اتوبوس ها، لوکوموتیو ران ها، خلبان ها و تمامی وسایل نقلیه عمومی در تعطیلات نوروز حجم کار بیشتری را تجربه می کنند.

نگهدارنده‌‌های سیستم‌های مخابراتی: مسلما قرار نیست در ایام تعطیلات مخابرات تعطیل شود و یا حجم استفاده از آن کاهش پیدا کند. اتفاقاً همیشه عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و خطوط مخابراتی در این ایام بیش از هر زمان دیگری پرکارند. بنابراین، طبیعی است که اگر کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، صدای اعتراض همه کاربران بلند خواهد شد.

کارمندان مراکز خدمات عمومی تلفنی: کسانیکه که در مراکز خدمات ۱۱۸، ۱۱۰ و ۱۱۵ کار می کنند هم نمی توانند روی همه تعطیلات خود حساب کنند. چراکه، سؤالات و مشکلات شهروندان تمامی ندارد.

کارمندان بانک: نقل و انتقالات بانکی، نیاز به پول و خدمات مالی معمولاً همیشه و همه‌جا احساس می‌شود و عید و غیرعید نمی‌شناسد. البته بانک‌ها معمولاً تا 3سوم فروردین تعطیل بوده و کارمندان بانک لحظه تحویل سال در کنار خانواده هستند ولی در نوروز نمی‌توانند مسافرت بروند.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. Slam
    بد نیست که از نیروهای اداره برق که 24 ساعته در هر ایامی مشغول کار هستند یادی کنید
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا