شیوه ای جدید برای شناسایی وجود ابر در سیارات برون خورشیدی

شیوه ای که در حال حاضر برای شناسایی سیارات برون خورشیدی به کار می رود این است که از تصاویر به دست آمده از تلسکوپ هایی نظیر هابل یا کپلر برای بررسی تغییرات ایجاد شده در نور می توان به وجود این نوع از سیارات که به دور ستاره ای خاص می چرخند پی برد.

با این حال گروهی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست، این شیوه را یک گام دیگر به پیش بردند و این بار به بررسی تغییرات جزیی ایجاد شده در نوری که از ستاره مادر تابش می شود و به خاطر ابرهای موجود در جو سیاره برون خورشیدی پراکنده می شود پرداختند. این پراکندگی نور به ماده تشکیل دهنده این ابرها بستگی دارد. در واقع دانشمندان می توانند با بررسی نور پراکنده شده با طول موج های مختلف به بررسی وجود ابر در جو این سیارات که میلیون ها کیلومتر از زمین فاصله دارند بپردازند.

این دانشمندان در گام نخست به بررسی یک سیاره برون خورشیدی به نام «کپلر-7 بی» (Kepler-7b) پرداختند. مطالعات پیشین نشان می داد که این وضعیت جوی بر روی این سیاره بسیار سخت و شدید است و دمای آن به حدود 1700 درجه کلوین می رسد. این دانشمندان با تکیه بر این اطلاعات در مورد دما و فشار موجود بر روی این سیاره برون خورشیدی، به شبیه سازی آن پرداخته و توانستند نوع بار موجود بر روی آن که سبب پراکندگی نور مشاهده شده توسط کپلر شده را شناسایی کنند.

این مطالعه نشان داد که در جو «کپلر-7 بی» انبوهی از ابرهای تشکیل شده از بخار سیلیکات و منیزیوم موجود است. این مواد معدنی به صورت معمول در زمین یافت می شود، اما دمای بالای موجود در جو این سیاره برون خورشیدی سبب ایجاد ابرهایی از جنس آنها شده است. ترکیب این ابرها همچنین بر میزان بازتاب انرژی دریافت شده از ستاره مادر نیز تاثیر می گذارد. این دانشمندان امیدوارند بتوانند از این شیوه برای ماموریت بعدی تلسکوپ کپلر در بررسی اجرام فضایی نیز استفاده کنند.