افزایش 2 برابری بروز آلزایمر با کاهش عملکرد قلب

به گزارش ایرنا از ساینس، قلب سالم بدن را در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کند و تحقیقات نشان می دهد که تضعیف عملکرد قلب، احتمال بروز اختلال زوال عقل را افزایش می دهد.

در این گزارش آمده است که علاوه بر بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون و کلسترول بالا نیز با افزایش احتمال آلزایمر مرتبط است.

مغز، حدود 2 درصد از وزن بدن را به خود اختصاص می دهد؛ در حالیکه حدود 15 درصد خون را دریافت می کند. این تحقیقات نشان می دهد که سلامت عروق خونی به مرور زمان تحت تاثیر قرار می گیرد و این تغییرات در عملکرد مغز موثر است.

اختلالات ژنتیکی و سابقه خانوادگی در بیماری های قلبی دخیل هستند ولی شیوه سالم زندگی، رژیم غذایی سالم و ورزش در هر دوران از زندگی می تواند باعث بهبود عملکرد قلب شود. 

بیماری پیشرونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری معمولا پس از 60 سالگی بوجود می آید ولی دلیل آن همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شود. 

در آمریکا در هر 67 ثانیه، یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود و در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. 

پیش بینی می شود که تا سال 2050 میلادی، تعداد مبتلایان به آلزایمر به 14 میلیون نفر برسد. نتایج این تحقیقات در نشریه Circulation منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا