آمادگی ایران برای بررسی ساخت یک باریکه نور در شتاب‌دهنده ذرات الترا

 دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و هیاتی متشکل از دکتر رضا منصوری استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دکتر جواد رحیقی مدیر پروژه چشمه نور و شتابگر ملی ایران به دعوت رییس جمهور منطقه خودمختار تریسته- ونیز- و جولیا و همچنین تعدادی از رؤسای مراکز علمی، تحقیقاتی و مدیران اجرایی کشور ایتالیا در سفری سه روزه از تعدادی از مراکز علمی، پژوهشی و فناوری این کشور در شهر تریسته و نیز در رم و پسکارا و لاکوئیلا بازدید کردند.

در این بازدیدها موافقنامه‌ای به منظور گسترش همکاری میان سنکروترن (شتاب‌دهنده ذرات) الترا از ایتالیا و چشمه نور ایران (شتابگر ملی) در حضور سراکیانی، استاندار ونیز و مدیران علمی و سیاسی این منطقه به امضای طرفین رسید.

در این موافقتنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای بررسی ساخت یک باریکه نور در سنکروترون الترا اعلام کرد.

همچنین هیات ایرانی در نشستی با مائورو جاکا، مدیر کل مرکز بین‌المللی مهندسی ژنتیک در تریسته، علاقه‌مندی ایران را برای گسترش همکاری‌های پژوهشی اعلام کرد.

پیگیری تفاهم‌نامه‌های پیشین میان وزارت علوم و مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام در دیدار هیات ایرانی با پروفسور فرناندو، رییس این مرکز از دیگر برنامه‌های این سفر کاری بود.

در ادامه، نشست مشترک هیات ایرانی و پروفسور مورن مورنتسی، مدیر اجرای فرهنگستان علوم کشورهای درحال توسعه «توآس» (TWAS) برگزار و پیشنهاد برگزاری اجلاس تواس در سال 2017 یا 2018 در ایران بررسی شد.

از برنامه‌های دیگر این سفر بازدید از پارک علم و فناوری AREA و گفت‌وگو با مدیران برخی شرکت‌های مستقر در این پارک علمی بود که در جریان این بازدید، مقرر شد شرکت‌های مستقر در این پارک در حوزه فناوری با پارک‌های علم و فناوری ایران تعاملات مشترک داشته باشند.

بازدید و نشست مشترک با رییس دانشگاه تریسته (Trieste) از دیگر برنامه‌های سفر دکتر احمدی و هیات همراه به ایتالیا بود که در این نشست بر همکارهای مشترک با ایران بوی‍ژه در زمینه‌های زبان و ادبیات فارسی، باستان شناسی، تبادل استاد و دانشجو و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت تاکید شد.

همچنین در ادامه این سفر دکتر احمدی و همراهان وی از مرکز تحقیقات بین‌المللی در حوزه اختر فیزیک کشور ایتالیا (ICRANET) در شهر PESCARA در شرق رم بازدید کردند که در این بازدید، پروفسور روفینی رییس مرکز تحقیقات بین‌المللی اختر فیزیک ایتالیا ضمن تاکید بر علاقه‌مندی بر همکاری علمی، تحقیقاتی با مراکز تحقیقاتی – دانشگاهی ایران گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین این مرکز و دانشگاه صنعتی شریف امضا شده است وهم‌اکنون یک دانشجوی دوره دکتری و یک دانشجو برای گذراندن فرصت پژوهشی در این مرکز مشغول پژوهش هستند.

به گزارش ایسنا،در دیدار معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مرکز تحقیقات بین‌المللی در حوزه اختر فیزیک ایتالیا، طرفین توافق کردند مرکز ICRANET با چند دانشگاه ایرانی از جمله صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، تحصیلات تکمیلی زنجان و شهید بهشتی در زمینه‌های مختلف علمی و نیز تبادل استاد و دانشجو همکاری‌های مشترک داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا