ضرورت ساماندهی «عطاری‌ها» و تاسیس «داروخانه‌های گیاهی»

محمدحسن عصاره در نودمین جلسه اعضای شورای ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی به عنوان آخرین جلسه سال ۹۴ این ستاد در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: در زمینه عطاری‌ها باید نگرش جدیدی صورت گیرد. در این نگرش جدید کشور نباید به صورت سلبی با این صنف برخورد شود. چرا که این صنف فعال و جزو میراث فرهنگی کشور ما هستند.

وی تصریح کرد: برخی از این عطاری‌ها حدود ۲۰۰ سال سابقه دارند. این افراد اطلاعات و تجربیات ارزشمندی را سینه‌به‌سینه منتقل کرده‌اند. اما نکته اینجاست که باید با تعدادی از عطاری‌ها که سوء استفاده می‌کنند، برخورد قانونی شود.

عصاره معتقد است باید برای صنف‌ها، نظارت‌های علمی وقتی با جدیت انجام شود که برای آن یک طرح ساماندهی در نظر گرفته شده باشد.

به گفته وی، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی مطالعات گسترده‌ای در این زمینه صورت داده و اطلاعات وسیعی را جمع‌آوری کرده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این اطلاعات را در زمینه‌های مختلفی چون مکان عطاری‌ها، اشخاص، قیمت‌ها، بازار، مراجعین، مختصات در نقشه و غیره عنوان کرد.

وی توضیح داد: پس از دستیابی به اطلاعات جامع، ساماندهی با تعریف یک نظام جامع آموزشی، صدور گواهی، مجوز فعالیت، نظارت ادواری، انتخاب مدیر فنی و نیز برچسب محصولات، منع فروش فله‌ای و غیره باید صورت گیرد.

عصاره افزود: به موازات ساماندهی عطاری‌ها باید به ایجاد و تأسیس داروخانه‌های گیاهی (طبیعی) اهتمام شود. خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای تأسیس چنین صنفی توسط متولی سلامت کشور فراهم شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به نقش رسانه در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: اگر داروخانه‌های گیاهی برای مردم شناخته شوند، پس از آن عطاری‌ها نیز استانداردهای لازم را با شرایط جدید تطبیق خواهند داد.

وی تاکید کرد: چنین رویکردی موجب می‌شود کشور ما در زمینه گیاهان دارویی و ارائه این محصولات ارتقا پیدا کرده و از بی‌سامانی موجود خارج شود.

تولید بذر گیاهان دارویی یک اقدام سودآور است

رییس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اشاره به فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی که ارتباط دانشگاه با صنعت است، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی باید برای فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه پیش قدم باشد؛ ضمن اینکه باید از این فعالیت‌ها ارزش افزوده کافی برای خوداتکایی مالی هم داشته باشد.

پوشش بیمه‌ای برای داروهای گیاهی و خدمات درمان طب سنتی در برنامه ریزی‌ها قرار گیرد

وی تصریح کرد: از جمله بحث‌های مهمی که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم، بیمه است. بحث پوشش دادن حمایت خدمات طب سنتی حمایت ویژه‌ای را طلب می‌کند. پیش از این تلاشی شد و حدود ۵۰ قلم بیمه از فرآورده‌ها و داروهای گیاهی رخ داد. اما دوباره این روند متوقف شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در خصوص لزوم آموزش مشاغل مرتبط با طب سنتی و فرآورده‌های گیاهان دارویی گفت: نیاز است یک هماهنگی تنگاتنگ بین وزارت کار با وزارت بهداشت به عمل آید.

وی گفت: در سال ۹۴ اعضای شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بسیار همکاری کردند، اقدامات خوبی هم صورت گرفت. وقتی به گزارش‌ها رجوع می‌کنیم، احساس می‌کنیم حرکت‌هایی انجام گرفته و نگاه ما همیشه رو به جلو بوده است.

عصاره تاکید کرد: نباید بر جایگاهی که امروز هستیم، قانع باشیم. چرا که راه بسیاری مانده است تا قله‌هایی که در چشم اندازها ترسیم شده، تحقق یابند.

وی توضیح داد: ممکن است بسیاری از این مسائل دست همین اعضای شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی باشد. امیدواریم در سال ۹۵ و سال‌های بعد بتوانیم قدم‌های بسیار خوبی برای جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی ایران داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: باید نگاه اقتصادی و پایدار داشته باشیم. چرا که اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه به درون؛ اینکه ما چه چیزی داریم و برای اقتصاد پایدار باید چه قدمی برداریم که هم شغل خوب داشته باشیم، هم اقتصاد پایدار و هم بتوانیم آب و خاک خود را به بهترین صورت حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، در این جلسه پنج دستور کار تعیین شده بود؛ در ابتدا حسن خوش قلب، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه نقشه راه این مجموعه در راستای گیاهان دارویی پرداخت. سپس مهدی صادقی نیارکی، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت نقشه راه فرآورده‌ها و طرح‌های گیاهان دارویی را در ارتباط با این ستاد ارائه داد. شمسعلی رضازاده، نماینده جهاد دانشگاهی عضو دیگر ستاد بود که نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی را در راستای اقدامات جهاد دانشگاهی بررسی کرد. سپس نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط پوراندخت نیرومند ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا