یارانه اهالی زاگرس را برای تامین سوخت به جنگل ها کشاند

به گزارش ایرنا، هومان خاکپور در دومین همایش ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: همچنین زغال گیری در منطقه زاگرس به یک شغل تبدیل شده و برخورد با این افراد موجب شد تا کوره های زغال گیری به داخل منازل کشیده شود.

وی با بیان اینکه قاچاق چوب در منطقه زاگرس بیداد می کند اظهار کرد: برخی دلالان هستند که مقداری چوب را به مبلغ 100 هزار تومان از اهالی خریداری می کنند و همان مقدار چوب را به قیمت حدود 800 هزار تومان در برخی شهرها مانند اصفهان می فروشند.

وی به سقز گیری در جنگل های زاگرس اشاره کرد و گفت: پنج سال گذشته که مساله خشکی جنگل های زاگرس مطرح شد قرار شد سقز گیری در این منطقه متوقف شود اما این کار هیچ وقت انجام نشد و همچنان مجوزهای استحصال سقز صادر می شود.

خاکپور افزود: بر روی برخی از درخت ها برای گرفتن سقز بیش از 200 کاسه نصب می شود در حالی که شاید ظرفیت 100 کاسه را داشته باشد.

وی گفت: فرسایش خاک در منطقه زاگرس در بخش سبزکوه 40 تن در هکتار است در حالی که استاندارد جهانی آن 6 تن است بنابراین با این حساب فرسایش خاک در این منطقه 7 برابر استاندارد جهانی است.

خاکپور ادامه داد:در مورد زوال جنگل های زاگرس فقط تخریب درختان را نداریم بلکه اکنون بیش از 60 هزار هکتار از گون زارهای چهارمحال و بختیاری خشک شده است.

به گفته وی در منطقه سبزکوه زاگرس به ازای هر میلیون هکتار 38.5 گونه بومی گیاهی وجود دارد.

این فعال محیط زیست به وجود زباله و انواع پسماندها به عنوان تهدیدی دیگر برای منطقه اشاره کرد و گفت: وجود مزارع خاکی پرورش ماهی نیز منبعی از آلودگی است ، 120 مزرعه خاکی پرورش ماهی در حال فعالیت است که هیچ نهادی با آن برخورد نکرده است، فقط حکم توقف فعالیت 5 مزرعه صادر شد که البته آنها هم همچنان فعالیت می کنند.

وی گفت: سد سازی معضل دیگر منطقه است، کل آورد رود کارون در شرایط ایده آل 14 میلیون هکتار است که اکنون به علت خشکسالی به 9 میلیون هکتار کاهش یافته است این در حالی است که پنج سد با ظرفیت بیش از 14 میلیون هکتار در این حوضه آبی در حال فعالیت است.

دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس امروز – پنج شنبه – در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا