رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک روند پیری را تسریع می کند

نوعی سلول ها موسوم به سلول های پیری در بروز بیماری ها و شرایط مرتبط با پیری نقش دارند. محققان دریافتند که ورزش مانع از تجمع پیش از موعد این سلول های پیر می شود و در نتیجه از تاثیرات مخرب رژیم غذایی ناسالم، نظیر عدم انجام فعالیت های فیزیکی، عملکرد نامساعد قلب و عملکرد متابولیکی محافظت می کند.

«ناتان لبراسر»، سرپرست تیم تحقیق از کلینیک مایو آمریکا، در این باره می گوید: «ما معتقدیم که در هر دو سطح بیولوژیکی و کلینیکی، رژیم غذایی بد و عدم تحرک موجب تسریع در روند پیری می شود.»

در این مطالعه، محققان به موش ها دو نوع رژیم غذایی داده شد: رژیم غذایی عادی و سالم و رژیم غذایی موسوم به «رژیم فست فود» که مملو از چربی اشباع شده و کلسترول به همراه نوشیدنی های شیرین قندی بود.

در موش های حاضر در رژیم غذایی فست فود، تغییرات مضری در پارامترهای سلامت، از جمله وزن و ترکیب بدن، افزایش حجم چربی تا حدود 300 درصد در طول مدت 4 ماه مشاهد شد.

به نیمی از موش ها، که شامل هر دو گروه رژیم غذایی سالم و ناسالم می شدند، چرخ های ورزش داده شد. یافته ها نشان داد در موش های گروه رژیم غذایی فست فود که ورزش کرده بودند، توقف در افزایش وزن بدن و تجمع چربی مشاهده شد و در نتیجه از انباشت سلول های پیر نیز جلوگیری شد.

به گزارش مهر، به گفته محققان، ضرورتی ندارد که ما به اندازه یک دونده ماراتون ورزش کنیم، اما باید برای سالم ماندن و جلوگیری از فرایندهای تسریع کننده پیری و بیماری های مرتبط با پیری، سطح فعالیت های روزانه مان را افزایش دهیم.