امکان بازیابی خاطرات مبتلایان به آلزایمر

محققان با انجام تحقیقات جدید بر روی موش ها دریافته اند که خاطرات به واسطه بیماری آلزایمر از بین نمی روند بلکه افراد مبتلا به این بیماری تنها در به یاد آوری آنها مشکل خواهند داشت.

نتایج نشان دهنده این است که مشکل از یادآوری خاطرات است و هیچ مشکلی برای خود خاطره به وجود نیامده و از بین نرفته است. این امر نیز مانند یک فایل آسیب دیده موجود در یک کامپیوتر است.

این محققان با استفاده از تکنیک جدیدی به نام contextual fear conditioning به آزمایش بر روی حافظه موش ها پرداختند. در این روش زمانی که موش ها در قفس هایی ویژه با شکل، رنگ و رایحه خاص قرار می گیرند به پاهایشان شوک الکتریکی وارد می شود. به این ترتیب موش هایی که حافظه سالم دارند بعد از این که دوباره به قفس یاد شده وارد می شوند بی حرکت می مانند و نقش مرده را ایفا می کنند.

محققان امریکایی برای این کار به پرورش موش هایی با بیماری مشابه به آلزایمر پرداختند. این محققان در پی تحقیقات خود به دنبال فهمیدن این نکته بودند که آیا می توانند با استفاده از تحریک سلول های عصبی مرتبط با حافظه با استفاده از نور حافظه این موش ها را برگردانند یا خیر.

موش تحریک شده نیز مانند سایر موش ها در هنگام قرار گرفتن در این قفس ویژه از خود پاسخ های مشابهی نشان داده و بی حرکت ماندند این در حالی بود که موش های درمان نشده گروه کنترل در آن هنگام از خود پاسخ ویژه ای نشان ندادند. محققان در این باره بیان کرده اند که این نتایج نشان دهنده این است که مشکل از یادآوری خاطرات است و هیچ مشکلی برای خود خاطره به وجود نیامده و از بین نرفته است. این امر نیز مانند یک فایل آسیب دیده موجود در یک کامپیوتر است.

با این حال، محققان در این باره هشدار داده اند که تکنیک های به کار گرفته شده در این روش درمانی مناسب انسان نیست و ممکن است بیماری آلزایمر در انسان ها به روش دیگری عمل کند. با این حال این تحقیقات موجب دست یابی به یافته هایی در زمینه بیماری های مشابه با آلزایمر است و بنابر گفته محققان ممکن است بتوان از طریق آنها روزی راه حلی برای بازگرداندن خاطرات ربوده شده توسط بیماری آلزایمر به دست آورد.

منبع: nhs

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا