یافته های جدید درباره مقبره پادشاه مصری

در اواخر سال گذشته میلادی انجام اسکن رادار در آرامگاه پادشاه توت (Tut) یا همان توت انخ آمون، از وجود محفظه های مخفی در آن خبر داد. تحلیل های جزئی تر در این باره نه تنها وجود یک اتاق پنهان را تایید کرد بلکه از وجود اشیا شناخته نشده ای پرده برداشت که از فلز و فولاد آلی تشکیل شده است. بر اساس گزارش ها، ممدوح الداماتی به عنوان وزیر آثار باستانی مصر این کشف را کشف قرن دانسته است.

در ماه نوامبر سال میلادی 2015، هیروکاتسو واتاناب (Hirokatsu Watanabe)، یکی از متخصصان ژاپنی رادار، برای اسکن غرب و شمال آرامگاه این پادشاه مصری به درون آن فرستاده شد. در ان زمان اسکن های به دست آمده از این منطقه از وجود یک منطقه مخفی در پشت دیوار شمالی این آرامگاه خبر داد.

واتاناب هم اکنون گزارش کاملی را در این باره ارائه کرده است. او بر این باور است که اشیایی از جنس فلز و مواد ارگانیک نیز در آن بخش مخفی وجود دارند که ماهیت آنها هنوز هم مشخص نیست.

یافته های رادار واتاناب توسط کارشناسان خارجی از جمله محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و رمی هیراموتو به عنوان متخصص نیمه هادی ها و میکروالکترون ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. او در این باره بیان کرد که: «این امر یکی از فرضیه های بنیانی مبنی بر وجود یک حفره یا آرامگاهی غیر طبیعی در پشت آرامگاه اصلی را تایید می کند. بر اساس نشانه های موجود در اطلاعات به دست آمده، در این منطقه حفره ای ناشناخته وجود دارد که حتما در آنجا نیز اشیایی قرار دارند.»

با این حال برای تحقیق بیش تر در این زمینه تیمی پژوهشی از نشنال جئوگرافیک رادار مخصوص به خود را وارد این آرامگاه خواهند کرد. یکی از اهداف اصلی انجام این اسکن جدید تشخیص ضخامت دیوار ها خواهد بود. با این وجود درباره تصمیمات بعدی در این زمینه اظهار نظری نشده است.