بررسی دقیق تر نمونه های زیستی امکان پذیر شد

تیمی از پژوهشگران و طراحان مرکز پژوهشی بریگهام موفق به ساخت میکروسکوپ های ارزان قیمت و بسیار دقیقی شده اند که دارای وضوح بسیار زیادی بوده و به نسبت نمونه های پیشین خود بسیار ارزان تر و دقیق تر است. 

هدف از اجرای این برنامه کاهش هزینه ها به همراه  وضوح بالا از نمونه های بیولوژیکی و پزشکی در کنار قابلیت حمل آسان آن ها در مناطقی توسعه نیافته و یا مکان های دور دست است .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ؛ این فن آوری جدید که با استفاده از ژل های مخصوصی swellabe مورد استفاده قرار می گیرد قابلیت بزرگنمایی نمونه های آزمایشگاهی را تا 5 برابر ابعاد واقعی نمونه زیستی را دارا بوده و به گفته محققان در تشخیص های پزشکی بسیار کار آمد تر از گذشته خواهد بود . درکنار  طراحی این دستگاه ، وب کم هایی نیز وجود دارد که خارج از بدنه اصلی این ابزار آزمایشگاهی قرار می گیرند. گفتنی است این فناوری پیش از این تنها در میکروسکوپ های بنچ تاپ وجود داشت.

سرپرست  تیم تحقیقاتی فوق الذکر، هدف از طراحی و توسعه این دستگاه را  امکان بررسی دقیق تر عوامل بیماری زا و مطالعه روی باکتری ها و آزمودنی ها به وسیله بزرگنمایی بیش از پیش عنوان کرد.

پرفسور علی خادم حسینی مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری بیومتریال در این خصوص اظهار داشت : هدف از اجرای این برنامه کاهش هزینه ها به همراه  وضوح بالا از نمونه های بیولوژیکی و پزشکی در کنار قابلیت حمل آسان آن ها در مناطقی توسعه نیافته و یا مکان های دور دست است . وی همچنین به تلاش  خود و شرکت های تجاری هم پیمان برای ساخت و گسترش ژل های مورد استفاده این میکروسکوپ ها اشاره کرده و  و در پایان اظهاراتش افزود:  زیبایی در کنار بزرگنمایی و کارایی بالا به همراه هزینه کمتر از ویژگی های این طرح خواهد بود .

در خاتمه ، ادوارد بویدن از پژوهشگران و متخصصان آزمایشگاه و موسسه گاورن اظهار داشت که فن آوری با بهترین کیفیت و طراحی ارزان قیمت می تواند به استقبال بیش از پیش این طرح منجر شود .

منبع : UPI

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا