شکل گیری اقتصاد مقاومتی با رشد شرکت های دانش بنیان

زهره طبیب زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت های دانش بنیان برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: هرجایی که توانستند پلی بین علم و فناوری بزنند و علم را به فناوری قابل پیاده شدن تبدیل کنند، کالای بهتری تولید کردند و موفق به فتح بازارهای جهانی شدند. در این میان حرف اول را فناوری می زند که می بایست پشتوانه علمی بالایی داشته باشد. بنابراین هرچه بتوانیم ارتباط بین صنعت و کشاورزی با دانشگاه ها را بیشتر کنیم، امکان به دست آوردن موقعیت های بهتر در بازارهای جهانی را خواهیم یافت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: یکی از مهم ترین ابزارها برای برقراری این ارتباط، شرکت های دانش بنیان هستند. این شرکت ها، مجموعه هایی هستند که میان سرمایه گذار با بخش های دانشگاهی کشور ارتباط برقرار می کنند. پس هرچه این شرکت ها رشد کنند و بتوانند ارتباط نزدیک تری بین تولیدکنندگان و صاحبان فناوری به وجود آورند، طبعا ما موفق تر خواهیم بود. در این صورت یک اقتصاد درونزا و مقاومتی شکل خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بخش نظری دانش، هیچ چیزی کم نداریم اما در تبدیل دانش به فناوری مشکل داریم. اگر دقت کنید می بینید که صنعت ما کاملا عقب مانده است و با همان روند 30-40 سال پیش اداره می شود. دستگاه ها به لحاظ تکنولوژیک به روز نشده و فرآیند تولید هم به روز نیست. الان نانو حرف اول را در صنایع می زند. وقتی صنعت ما با نانو ارتباطی نداشت، طبیعی است که کیفیت کالاهای تولیدی هم پایین خواهد بود. اما در حال حاضر شرکت های دانش بنیان این حلقه را کامل کرده اند.

طبیب زاده ادامه داد: متاسفانه از آنجاکه دانش ما در گذشته تئوری صرف بوده که به نظر من ناشی از سیاست استعماری است که برای دانشگاه های ما پایه ریزی شده بود، دانشگاه های ما به ارتقای فناوری و صنعت توجه چندانی نداشتند. اگر بهترین دانشگاه های کشور را ملاحظه کنید، می بینید که به کلاس های کارگاهی و واحدهای عملی و میدانی بهای زیادی داده نمی شود و در رشته های مختلف، آزمایشگاه ها بسیار ضعیف است. اینها همه نشان می دهد که دانشگاه های ما همانند دانشگاه های اکثر کشورهای جهان سوم، به صورت تئوریک و علمی پایه گذاری شده اند. اما همین دانشگاه ها بعد از انقلاب یک شیب صعودی پیدا کردند. همانطور که استحضار دارید در سال های اخیر در تولید مقالات ارتقا پیدا کردیم که خود مقدمه ای برای رشد علمی است اما کافی نیست.

هرچه بتوانیم ارتباط بین صنعت و کشاورزی با دانشگاه ها را بیشتر کنیم، امکان به دست آوردن موقعیت های بهتر در بازارهای جهانی را خواهیم یافت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: اگر شما نتوانید یک مقاله علمی را که حاصل کار تحقیقاتی علمی است به فرآورده صنعتی تبدیل کنید، آن مقاله علمی می رود و در کتابخانه ها خاک می خورد. حلقه ای که مقالات علمی را به فناوری برتر تبدیل می کند و در خدمت صنایع قرار می دهد، لازمه رشد و شتاب واقعی علمی در کشور است. در حقیقت تمام کارهایی که تا الان برای افزایش تعداد مقالات کردیم، زمینه رشد علمی بوده است. بعد از این می بایست ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم.

طبیب زاده در پاسخ به این پرسش که حمایت از شرکت های دانش بنیان را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: در بودجه های سنواتی متناسب با شرایطی که کشور دارد، منابعی اختصاص داده شده است. فلسفه صندوق توسعه ملی در کشور چیست؟ فلسفه این صندوق این است که امکان اعطای تسهیلات به بخش خصوصی توانا با توجیه فنی و اقتصادی که دارد، فراهم کند. بر این اساس ارقام بسیار خوبی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در بودجه های سنواتی گذاشته شد. این روند باید ادامه پیدا کند و این امکانات باید به بخش دانشگاهی که پروژه های کاربردی در عرصه صنعت اجرا می کند، داده شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا