حمایت از شرکت های دانش بنیان رو به پیشرفت اما کند است

تحقق اقتصاد دانش بنیان به عنوان نقشه راه پیشرفت و توسعه کشور، نیازمند الزاماتی است که می بایست هم در بعد قانونی و هم در بعد اجرایی، عملی شوند. خوشبختانه در چند سال گذشته، عزم دولتمردان و مسوولان بر شکل گیری چنین اقتصادی استوار بوده و به این منظور، قوانین و آیین نامه هایی نیز تدوین و مصوب شده است. منتها برای اجرایی شدن این مصوبات، نیاز به حمایت و سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد که امید می رود با رفع تحریم ها، شرایط مساعدتری برای این کار فراهعم شود. 

عباس مقتدایی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اقتصاد دانش بنیان در گام اول می بایست مورد یک فهم عمیق در جامعه قرار بگیرد و ادبیات آن در همه بخش ها به حد قابل قبولی تولید شود به نحوی که ادبیات یکسانی در بین همه تصمیم گیران و مجریان به وجود آید.

وی افزود: دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در اولین مرحله نیازمند خودباوری است و اینکه بدانیم با ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور، امکان رسیدن به قله های پیشرفت و امکان خلق ثروت از دانش را داریم. باید باور کنیم که می توانیم تعالی و پیشرفت کشور را در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی و امنیتی با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان پیش ببریم.

مقتدایی با اشاره به الزامات اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: ایجاد زیرساخت های مناسب، هم افزایی حداکثری بین نهادها، ایجاد بهره وری لازم برای دستیابی به اهداف و قبل از همه اینها، هدفگذاری های دقیق در بخش های مختلف از جمله الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است. هدفگذاری برای این امر باید در قالب برنامه ششم توسعه و برنامه های بعدی و نیز برنامه های سالیانه مورد توجه قرار بگیرد.

دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در اولین مرحله نیازمند خودباوری است و اینکه بدانیم با ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور، امکان رسیدن به قله های پیشرفت و امکان خلق ثروت از دانش را داریم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: جامعه ما اعم از دولت، مجلس و سایر قوای موجود در کشور، و نیز آحاد ملت و بخش خصوصی می بایست به یک فهم مشترک و هدفگذاری دقیق تنظیم شده برای اقتصاد دانش بنیان برسند. چراکه مفهوم اقتصاد دانش بنیان جزیی از اقتصاد مقاومتی است. بنابراین در این جهت باید گام های بلندی برداشته شود.

وی ادامه داد: آنچه امروز در جامعه ما مشاهده می شود، عدم هماهنگی حداکثری است که باید این را به عنوان یک نقیصه قبول کنیم. آسیب شناسی بعدی که باید صورت بگیرد اینکه ممکن است به اسم دانش بنیان، کارهایی انجام شود که در عمل از گسترش فعالیت های دانش بنیان جلوگیری کند. برای این موضوع هم باید چاره ای اندیشیده شود.

مقتدایی در پاسخ به این پرسش که نقش شرکت های دانش بنیان را در تحقق چنین اقتصادی چه می دانید؟ گفت: چون شرکت های دانش بنیان حدی از توانمندی را در بخش های مختلف به ظهور و بروز می رسانند، قطعا می توانند تاثیرگذار باشند. متنها مهم تر از خود شرکت ها، برنامه ریزی برای آنها و ایجاد زیرساخت های مورد نیازشان است که می تواند به بهره وری های حداکثری و اقدامات تکمیلی هر بخش با بخش دیگر بینجامد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در پایان تاکید کرد: اگرچه حمایت هایی که تاکنون از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته، قابل توجه و رو به پیشرفت است، اما واقعیت این است که تا رسیدن به قله های مطلوب و یا حتی پایین تر از قله، فاصله داریم. بنابراین حرکت از یک سمت، رو به جلو است اما از طرف دیگر، کند بودن این حرکت کاملا مشهود است و در این راستا، هم دولت و هم مجلس مسوولیت دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا