ارایه خدمات پایدار به مردم با اقتصاد کارآمد آب

مهندس رحیم میدانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به برنامه های وزارت نیرو برای بهبود مدیریت منابع آب در کشور، اظهار کرد: مدیریت منابع آب یک کار مستمر و پایدار است. تلاش ما در دوره جدید این است که در ادامه کارهای گذشته، مسایل مربوط به اصلاح مدیریت آب کشور را شناسایی کرده و روی آن متمرکز شویم. از جمله مواردی که در این ارتباط مطرح است، بحث مدیریت مصرف است. به نظر من در این زمینه کار زیادی در کشور انجام نشده است؛ هم در بعد فرهنگسازی و هم استفاده از فناوری های نوین.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: ما باید به سمت کاهش مصرف آب با بهره گیری از تجهیزات مناسب گام برداریم چراکه همه چیز صرفا با مسایل فرهنگی حل نمی شود. اگر از تجهیزاتی چون شیرها و سردوش های کاهنده و فلش تانک های مناسب استفاده شود، خود به خود مصرف آب پایین می آید.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از هم وطنان عزیز به ویژه در بحث آب شرب این است که برای منابع ارزشمند آب که با زحمت زیاد همه کارکنان خدوم وزارت نیرو و نیز با صرف هزینه سنگین تامین می شود، ارزش قایل شوند و به اندازه مصرف کنند. اگر در مصرف آب دقت شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. بی تردید منافع صرفه جویی در مصرف آب مستقیما به مردم عزیزمان باز می گردد چراکه باعث می شود ارایه خدمات به صورت مستمر و بی وقفه ادامه یابد.

میدانی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای افزایش قیمت آب در سال جدید وجود دارد؟ گفت: به هرحال تغییر نرخ آب در اختیار شورای عالی اقتصاد است و فعلا که این موضوع در شورا مطرح نیست. البته ما همیشه به دنبال آن بودیم که برای ارایه خدمات پایدار به مردم، اقتصاد آب را یک اقتصاد کارآمد کنیم. چون واقعا نگران آینده آب کشور هستیم به این دلیل که فرضا تعمیرات و نگهداری شبکه های آب شهری می بایست در ادوار معین انجام شود و وقتی ما از نظر اقتصاد آب، ناکارآمد باشیم، نمی توانیم تعمیرات خود را به موقع انجام دهیم. نتیجه این می شود که به جای کاهش مداوم هدررفت آب، شاهد افزایش آن هستیم. این موضوع در نهایت مصرف کنندگان را به زحمت می اندازد.

وقتی ما از نظر اقتصاد آب، ناکارآمد باشیم، نمی توانیم تعمیرات خود را به موقع انجام دهیم. نتیجه این می شود که به جای کاهش مداوم هدررفت آب، شاهد افزایش آن هستیم. این موضوع در نهایت مصرف کنندگان را به زحمت می اندازد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه تصریح کرد: ما معتقدیم که برای تامین همه نیازها نمی توان به منابع دولتی چشم دوخت بلکه باید یک اقتصاد خوداتکا داشته باشیم که بتواند روی پای خودش بایستد. در حال حاضر نسبت آب بهای دریافتی به قیمت تمام شده، بهتر از زمان شروع به کار دولت است. یعنی یک زمانی این نسبت حدود 25 درصد بود اما الان به حدود 40 درصد قیمت های دفتری رسیده ایم. ولی واقعیت این است که 40 درصد هم پاسخگوی نیازهای بخش آب نیست. در این صورت 60 درصد هزینه ها را باید از منابع دولتی تامین کرد و منابع دولتی هم محدود است. ما حساب کردیم اگر بخواهیم برای اتمام پروژه های نیمه تماممان به اعتبارات دولتی وابسته باشیم، بعضی از پروژه ها تا 50 سال دیگر هم کامل نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد: برای آنکه صنعت آب روی پای خود بایستد می بایست بخشی از هزینه ها را از دولت و بخشی را از مردم تامین کنیم. در این صورت امکان ارایه خدمات پایدار و مستمر به هم وطنان را خواهیم داشت.

 

گفت و گو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا