سفر به سرزمین آتش فشان های جنوبی

شهر اوکلند از نظر متد شهرسازی و نقشه های شهری  کاملا تقلیدی از شهر کالیفرنیا است. امروزه شهر اوکلند علی رغم جمعیت کمی که دارد دارای گستردگی زیادی است که از شرق به غرب امتداد دارد.

شاید به هیچ عنوان نتوان قاره اقیانوسیه را از نظر تاریخی با قاره هایی مانند اسیا و اروپا مقایسه کرد ولی بازهم تاریخ چندصد ساله شهرهایی مانند آوکلند در نوع خود جذابیت خاصی دارند.

این سرزمین از نظر جغرافیائی دارای تعداد زیادی مرداب، دریاچه، جنگل های کاج و جزیره های کوچک و بزرگ است. فعالیت گدازه های آتش فشانی برای سال های بسیار طولانی سبب ایجاد شدن این ویژگی ها و پدید آمدن تعداد زیادی جزیره شده است و هنوز در این منطقه چهارده غار تونل مانند وجود دارد که بر اثر حرکت گدازه های آتش فشانی از قله کوه ها به سمت دریا شکل گرفته است. عموما این سنگ های آتش فشانی از جنس بازالت هستند که ساختار عمومی زمین شناسی این سرزمین را تشکیل می دهند.

به طورکلی فرهنگ کشور نیوزلند متاثر از بریتانیا و اروپا است که با فرهنگ و سنت مائوری و مردم جزایر Polynesian در هم آمیخته است. این در هم آمیختگی در هنر و صنایع دستی این کشور نیز تاثیر گذاشته که به وضوح قابل مشاهده است. اما در نهایت باید ذکر کرد که فرهنگ مائوری که برخاسته از شهر اوکلند است، در سطح نیوزلند قابل احترام است. قابل ذکر است، Kiwi که نام پرنده ای بومی نیوزلند است، به تمثال این کشور تبدیل شده است. 

تاریخچه این شهر در حقیقت به دو بخش اصلی پیش از آمدن اروپایی ها و پس از ورود اروپایی ها تقسیم می‌شود. درباره دوران پیش از ورود اروپایی ها اطلاعات چندانی در دسترس نیست و تخمین زده می شود که نخستین بار در سال 1350 میلادی بوده است که افرادی این محل را به عنوان محل اقامت دائمی خود انتخاب نمودند زیرا این منطقه از نظر دسترسی در کشور نیوزلند به عنوان یک بخش استراتژیک شناخته می شود. ولی همه چیز پس از ورود اروپایی ها شروع شد، پیش از آمدن اروپایی ها دو قبیله ایوی ها و انگاپوهی ها در شمال و جنوب نیوزلند با یکدیگر به رقابت می پرداختند ولی با ورود اروپایی ها، این دو نژاد موفق شدند تا برای خرید سلاح گرم از اروپایی ها و با بالاتر بردن وسعت جنگ داخلی فضا را برای تصرف کامل کشورشان توسط اروپایی ها بازتر نمایند. علاوه بر این اروپایی ها بیماری های ناشناخته ای را نیز با خود به نیوزلند اوردند که این دو عامل موجب شد تا در بازه زمانی 40 ساله جمعیت منطقه به زیر 500 بومی برسد و سرانجام در سال 1940 بود که بریتانیایی ها این شهر را به عنوان یکی از مراکز اصلی خود درنظر گرفتند. جالب اینجاست که بدانید هنوز در این شهر بحث هایی از درگیری های قبیله ای زمان قدیم وجود دارد و معلوم نیست چه کسی در این زمینه مقصر بوده است.

موسس شهر با شرایط امروزی فردی با نام ویلیام هابسن بود که پس از مشاهده میزان بالای درگیری های بومیان تصمیم گرفت تا این شهر را به عنوان یک منبع اصلی استقرار بریتانیایی ها در نیوزلند تصویب و پس از آن در بازه زمانی 10 ساله این شهر به تلاش برای بهبوبد شرایط پرداخت و سرانجام با شروع دهه 50 میلادی (1850) وسعت شهر رو به فزونی گذاشت و این روند تا شروع قرن بیستم ادامه یافت. با رسیدن به میانه های قرن بیستم وسعت شهر بار دیگر رو به افزایش رفت که علت آن موج جدید مهاجرانی بود که به این شهر وارد می شدند. امروزه این شهر با مشکلاتی در بخش زیرساخت روبرو است که علت اصلی آن رشد کنترل نشده وسعت شهر در چند بازه زمانی در طول تاریخ آن بوده است.

اوکلند دارای آب و هوای نیمه استوائی با تابستان های نسبتا  گرم و شرجی و زمستان های معتدل و البته مرطوب است. به خاطر داشته باشید که اصولا نیوزلند سرزمین سردسیری است و در این منطقه با توجه به موقعیت آن در نیمکره جنوبی ، شرایط فصلی کاملا بر عکس نیمکره شمالی است و زمانی که در نیمکره شمالی فصل تابستان را سپری می کند، در نیمکره جنوبی فصل زمستان حکمفرما است. در مجموع اوکلند به عنوان گرمترین و آفتاب خیز ترین شهر نیوزلند شناخته می شود که این موضوع خود سبب شده تا این شهر موقعیتی خاص داشته باشد.

 اوکلند در منطقه ای کم عرض از جزیره نیوزلند قرار گرفته که به صورت  دماغه ای فرو رفته در اقیانوس با عرض کمتر از دو کیلومتر است. در این منطقه بیش از 50 قله آتش فشانی فعال و غیر فعال وجود دارد که این موضوع از نظر جغرافیائی باعث ایجاد شدن شرایطی خاص برای این شهر شده است . این سرزمین از نظر جغرافیائی دارای تعداد زیادی مرداب، دریاچه، جنگل های کاج و جزیره های کوچک و بزرگ است. فعالیت گدازه های آتش فشانی برای سال های بسیار طولانی سبب ایجاد شدن این ویژگی ها و پدید آمدن تعداد زیادی جزیره شده است و هنوز در این منطقه چهارده غار تونل مانند وجود دارد که بر اثر حرکت گدازه های آتش فشانی از قله کوه ها به سمت دریا شکل گرفته است. عموما این سنگ های آتش فشانی از جنس بازالت هستند که ساختار عمومی زمین شناسی این سرزمین را تشکیل می دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که آخرین فعالیت جدی این گدازه های آتش فشانی مربوط به حداقل یک هزار سال پیش هستند و در حال حاضر خطری از این بابت اهالی شهر را تهدید نمی کند.

مراکز علمی ؛ هنری شهر اوکلند:

* گالری هنر اوکلند (Toi o Tāmaki): این گالری همه روزه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر باز است و تنها در روز کریسمس امکان بازدید از آن وجود ندارد. ورودیه این گالری رایگان است. در طول سال نمایشگاه هایی مرتبط در این گالری برگزار می شود که ممکن است برخی از آن ها بین المللی باشند. از دیگر فعالیت های این گالری نمایش فیلم های هنری، کارها و فعالیت هایی مناسب کودکان و اجرای نمایش های هنری است. این گالری از یک مغازه که کارهای هنری را به فروش می رساند و یک کافه نیز برخوردار است. آدرس: Kitchener and Wellesley Streets

* موزه یادبود جنگ اوکلند: این موزه همه روزه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر باز است و هزینه بلیت بازدید آن ده دلار است. در این موزه مجموعه های بسیار مهم و با ارزش و قابل توجهی مورد نمایش قرار گرفته است. بنای موزه در سال 1920 میلادی و برای یادبود کسانی که در جنگ کشته شده اند، ساخته شده است. در این موزه لیست سربازان کشته شده و برخی از وقایع مهم جنگ بر روی سنگ نگاشته شده و نگهداری می شوند. موزه دارای نمایشگاه هایی از هنر و صنایع دستی بومیان Māori و Polynesian است و فرهنگ بومیان Māori را مورد نمایش قرار می دهد. آدرس: Museum Circuit, Parnell.

باغ های (The historically important winter gardens) به این موزه نزدیک است و با کمی پیاده روی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. گل های زیبا و کم نظیر این باغ  و گیاهان گرمسیری و مجسمه های آن ارزش دیدن را دارند. ورودیه این باغ رایگان است.

* موزه دریانوردی ملی نیوزیلند: این موزه با در دست داشتن مجموعه ای قابل توجه از ابزار و وسایل نیروی دریایی، به نمایش و توضیح تاریخچه دریانوردی در نیوزلند می پردازد. هزینه بلیت بازدید از این موزه برای عموم مردم 16 دلار، کودکان 7 دلار و شهروندان سالمند 11 دلار است. آدرس: Cnr Quay and Hobson St, Viaduct Harbour

*  باغ وحش اوکلند: بازدید از این باغ وحش به دو فصل تقسیم بندی می شود. فصل نخست از ابتدای ماه سپتامبر تا پایان ماه آپریل (از شهریور تا فروردین) از ساعت 9:30 تا ساعت 5:30 عصر باغ وحش باز است البته آخرین پذیرش ساعت 4:15 انجام می شود و فصل دوم از آغاز ماه می تا پایان ماه آگوست (از اردیبهشت تا امرداد) از ساعت 9:30 تا ساعت 5 عصر بازدید کنندگان می توانند از این باغ وحش بازدید نمایند. تنها روزی که باغ وحش بسته است، روز 25 دسامبر است. این باغ وحش مجموعه ای از جانوران بومی و غیر بومی را در مساحتی به اندازه هفده هکتار زمین سرسبز و زیبا مورد نمایش قرار می دهد. هزینه بلیت برای افراد زیر 15 سال، 10 دلار، بالای 15 سال 25 دلار و شهروندان سالمند و دانش آموزان نیز 20 دلار محاسبه شده است. آدرس: Motions Rd, Western Springs

* برج آسمان: این برج با 328 متر ارتفاع  بلندترین برج در نیم کره جنوبی زمین محسوب می شود. بر فراز این برج رستورانی گردان وجود دارد که با ارائه چشم انداز و منظره ای زیبا از شهر از شما پذیرایی می کند. قابل توجه است که از بالای این برج نزدیک به هشتاد کیلومتر دورتر نیز قابل مشاهده است. آدرس: Cnr Victoria and Federal St. At 328 m

* آکواریوم Kelly Tarlton's: شما می توانید با بازدید از این آکواریوم دنیای زیر آب را تماشا کنید. بازدید از این آکواریوم به گونه ای انجام می شود که دور تا دور شما ماهی ها و کوسه ها و دیگر جانوران دریایی در حال شنا کردن هستند. مسیر بازدید، تونلی است شفاف که باعث می شود بیننده به تمامی مناظر اطرافش احاطه داشته باشد. آدرس: 23 Tamaki Dr, Orakei

* موزه حمل و نقل و فناوری (MOTAT): این موزه به باغ وحش بسیار نزدیک است که می توان با یک برنامه ریزی مناسب در یک روز به تماشای چندین مکان دیدنی از این شهر پرداخت. این موزه بیش از سیصد هزار شیء مختلف در این رابطه را مورد نمایش قرار می دهد. بمب افکن جنگ جهانی دوم آورو لنکستر(Avro Lancaster) و قایق سریع السیر Solent  و مجموعه یادبود حمل و نقل هوایی را می توان در محوطه بیرونی موزه در پارک Sir Keith تماشا نمود. بلیت بازدید از این موزه برای عموم مردم 14 دلار، کودکان و شهروندان ارشد 7 دلار هزینه در بر دارد و بلیت کودکان زیر هفت سال نیز رایگان است.  آدرس: Great North Rd, Western Springs

از جمله مهمترین رویدادهای هنری شهر اوکلند می توان به جشنواره سالانه اوکلند، جشنواره سه سالانه اوکلند ، جشنواره بین المللی فیلم های کمدی نیوزیلند و جشنواره بین المللی فیلم اشاره نمود. رویدادهای بزرگداشت تنوع فرهنگی در شهرستان شامل جشنواره Pasifika ، Polyfest ، و جشنواره فانوس اوکلند، همه در نوع خود جزو بزرگ ترین جشنواره ها در سطح نیوزیلند هستند، که در اوکلند برگزار می شود. اوکلند به طور منظم میزبان ارکستر سمفونیک نیوزیلند و باله سلطنتی نیوزیلند است.

گردآوری و ترجمه : احسان محمد حسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا