جوجه‌هایی با پاهای شبیه به دایناسور

این تحقیق قصد دارد به بررسی و ارائۀ ارتباط میان دایناسورهای تروپودها (ددپایان) و پرندگان بپردازد.

تروپودها زیرراسته‎ای از دایناسورهای گوشتخوار و دوپای آغازین از خانوادۀ سوریسکین‌ها بودند که تا حدود 65 میلیون سال پیش وجود خارجی داشتند، اما براساس تحقیقات صورت گرفته امروزه 8 هزار و 600 گونه از پرندگان به این گروه تعلق دارند.

دانشمندان در این تحقیق متوجه شدند که با فلج کردن عمدی جنین مرغ در هنگام رشد، پاهای آن‌ها به شکل فسیل‌های به جا مانده از دایناسورها رشد می‌کند.پرنده‌های امروزی غیر از سه انگشت اصلی پا، یک انگشت به شکل شست دارند که در جهت مخالف با دیگر انگشتان قرار می‌گیرد و هنگام راه رفتن در تماس با زمین است.

اما در پاهای دایناسورهایی مانند تیرانوسوروسِ گوشتخوار (تی‌رکس) یا آلوسور این انگشت در جهت مخالف نیست و به اندازه‌ای کوچک است که زمین را لمس نمی‌‎کند.

دانشمندانِ دانشگاه شیلی دریافتند که استخوان‌های کف پای جنین مرغ هنگامی که در تخم حرکت می‌کند بدین شکل درمی‌آیند.

بر همین اساس آن‌ها با استفاده از داروهایی از حرکت جنین جلوگیری کرده و متوجه شدند که در این حالت، استخوان انگشت مذکور به شکل پای دایناسورها در حال رشد است.

به گفتۀ محققان این موضوع نشان می‌دهد که افزایش حرکت جنین مرغ در تخم موجب تکامل استخوان شست به شکل امروزی شده است.

منبع:خبرآنلاین