12 هزار هکتار جنگل های شمشاد غرب مازندران در معرض ابتلا به بیماری سوختگی

به گزارش ایرنا، کورش خلعتبری در نشست خبری با رسانه های غرب مازندران در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، گفت: این بیماری از اروپا آغاز شده، به روسیه منتقل و از جنگل های گیلان به ایران ورود پیدا و تمام تلاش ما این است که به نحوی آن را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی وسیعی صورت گرفته تا جلوی پیشروی این بیماری گرفته شود. این بیماری تاکنون به جنگل های گلستان منتقل نشده و برنامه ها در جهت مهار این بیماری است.

خلعتبری همچنین گفت: در کنار تمام فعالیت هایی که برای کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن صورت می گیرد، بانک ژن مربوط به درختان شمشاد را ایجاد کرده ایم تا از خطر منقرض شدن این گونه گیاهی جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون آثار بیماری در 4 هکتار از اراضی برطرف شده و 70 هکتار نیز تعهد ما برای کنترل بیماری است که تلاش ها در این زمینه ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر در تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در غرب مازندران در سال 93، اظهار داشت: در زمینه جنگل امروز 12 مجری طرح جنگلداری داریم که حجم نشانه گذاری تعیین شده برای این مجریان در سال 93 و 94, 98 هزار و 272 مترمکعب است.

وی میزان برداشت در سال جاری را 114 هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: 130 هکتار عملیات جنگل کاری تعهد مجریان در سال 93 بوده که در حال انجام است. علاوه بر این 18 کیلومتر زیرسازی توسط مجریان و 36 کیلومترروسازی و 37 کیلومتر احداث ابنیه فنی نیز در سال جاری صورت گرفته است.

خلعتبری با اشاره به اینکه از 313 هزار هکتار جنگل در غرب مازندران 303 هزار هکتار تحت پوشش طرح های جنگلداری است، گفت: در 183 هزار هکتار مجریان فعال هستند و در 110 هزار هکتار طرح جنگلداری وجود دارد اما مجری برای آن تعیین نشده است و 10 هزار هکتار نیز فاقد طرح های جنگداری است.

وی بهره مالکانه سال جاری دریافت شده از بهره برداران را 3 میلیارد و 603 میلیون تومان دانست که به خزانه واریز شده است.

خلعتبری با اشاره به 952 قطعه اراضی جنگلی جلگه ای در سطح 8 هزار هکتار مربوط به سه شهرستان نوشهر، چالوس و عباس آباد در غرب مازندران، گفت : 298 قطعه از این قطعات در سال های پیش از انقلاب واگذار شد که بیشتر قطعات برای زراعت چوب بوده اما برخی آن را تغییر طرح داده و در آن اقداماتی نظیر کیوی کاری، برنج کاری و در برخی موارد نیز ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با تاکید بر اینکه در سال جاری یک قطعه از این قطعات نیز واگذار نشده است، گفت: در 437 قطعه طرح کشاورزی اجرا شده و بخشی نیز در قالب های مختلف واگذار شده و 143 قطعه نیز رها شده است.

وی افزود: در دولت قبلی مصوبه گذرانده شد که 10 درصد قطعات برای طرح های گردشگری و ایجاد تفرجگاه اختصاص یابد که مشکلی از این جهت وجود ندارد. بر اساس قانون تا 95 قطعه می توانیم برای طرح های گردشگری اختصاص دهیم و تا کنون مجوز برای 28 قطعه در این خصوص صادر شده است.

خلعتبری ادامه داد: در بخش پارک ها نیز 16 پارک جنگلی فعال در غرب مازندران در 1331 هکتار وجود دارد که میزان بهره مالکانه از این پارک ها 62 میلیون و 249 هزار تومان در سال جاری بوده که تا کنون 51 میلیون تومان آن وصول شده است. 

وی پارک های آماده واگذاری را 5 پارک در سطح 6 هزار و 390 هکتار ذکر کرد و گفت: از بدو انقلاب تا ابتدای سال 93 45 هزار و 516 هکتار جنگل کاری ار رامسر تا رویان صورت گرفته و در سال جاری نیز 645 هکتار تعهدات موجود است که تا پایان سال به آن خواهیم رسید.

خلعتبری درباره میزان سند اخذ شده برای اراضی در غرب مازندران، گفت: از 521 هزار هکتار تا کنون 498 هزار هکتار سند به نام دولت زده شده و 23 هزار هکتار نیز باقی مانده که با اجرای طرح کاداستر به اجرا در می آید. 

وی در ادامه آبخیزداری را یکی از وظایف این اداره کل دانست و گفت: در سال جاری 19 بند سنگی به حجم 2 هزار و 850 مترمکعب، بندهای سنگی ملاطی 25 فقره به حجم 8 هزار و 350 مترمکعب، دیوارساحلی به طور 250 متر به حجم 1500 مترمکعب، بند سبک فلزی به میزان 300 مترمربع و عملیات بیولوژیکی در 750 هکتار به انجام رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر معضل زباله را یکی از مشکلات اصلی جنگل ها در غرب مازندران ذکر کرد و گفت: درباره انباشت زباله جنگل های ما با وضع بدی مواجه است. با تعامل با دستگاه ها و شهرداری ها به دنبال اعطای زمین برای ایجاد کارخانه زباله سوز هستیم تا جنگل ها ما از این مشکل نجات یابد.

وی با اشاره به جدیت موجود بین دستگاه ها در غرب مازندران برای حراست از ساحل، گفت: جلوگیری از تصرف و بازپس گرفتن متصرفات در دریا با همکاری و همت دادستان ها روند خوبی دارد. همه مصمم هستند که این مشکل برطرف شود و تمام تلاش بر این است که کسی نتواند بدون مجوز وارد حریم دریا شود.

خلعتبری با اشاره به ضرورت تامین اعتبار ویژه برای حفظ و حراست از اراضی جنگلی جلگه ای و ساحلی، اظهار داشت: از دولت و مسوولان استانی انتظار داریم اعتبار ویژه ای در این خصوص در نظر بگیرند. ما امروز بیش از یک میلیارد تومان اعتبار برای تعیین حدود و حریم ساحلی در غرب مازندران نیاز داریم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تعیین حدود و حریم هر قطعه جنگلی جلگه ای 150 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: این اعتبارات در هیچ کجا دیده نشده است و قصد داریم اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس را برای بازدید از این اراضی به منطقه بیاوریم تا قوانین مربوط به این موضوع اصلاح شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر با تاکید بر ضرورت جلب مشارکت مردم در اقدامات مربوط به حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل ها، گفت: برنامه ها به سمت و سوی مشارکت مردم پیش می رود. دنبال راهکاری هستیم که در مناطق مختلف، روستاها و آبادانی طرح های مشارکتی در اختیار مردم قرار گیرد. 

وی ادامه داد: مردم چندین گام از ما جلوتر هستند و نسبت به حراست از منابع طبیعی و جنگل ها حساسیت دارند و در مقابل دستگاه ها نیز باید به وظایف خود در این خصوص عمل کنند. نقاط ساحلی و دریا نیز باید متولی ثابت و قانونمند پیدا کند که این موضوع نیاز به اصلاح قوانین دارد. 

خلعتبری با اشاره به پایان سال و آغاز سفرهای نوروز و حضور میلیون ها مسافر از سراسر کشور در استان مازندران به ویژه غرب استان، گفت: توصیه ما به میهمانان نوروزی این است با توجه به خشکی زمین در جنگل ها آمادگی آتش سوزی به طور بالقوه وجود دارد که باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی شماره تلفن 1504 مخصوص پاسخگویی به موضوعات مربوط به آتش سوزی، تصرف اراضی منابع طبیعی و جنگلی دانست و گفت: مردم از این طریق می توانند مسایل موجود را گزارش کنند.

خلعتبری درباره امکان تحقق ایجاد منطقه آزاد در غرب مازندران و واگذاری اراضی مورد نیاز برای این منطقه، گفت: ما در چارچوب قوانین همکاری خواهیم کرد, آمادگی داریم در ایجاد بندر خشک در دریا همکاری لازم را داشته باشیم اما اراضی ما بسیار محدود است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا