رانندگی با ماشین تا سال ۲۰۳۰ غیرقانونی خواهد شد

در این دوران نوآوری‌های بی‌پایان، رابطه طولانی‌مدت مابین انسان و خودرو در شرف از بین رفتن است. دلیل این امر ربطی به توسعه اوبر یا بهبود در حمل و نقل عمومی ندارد. رانندگی غیرقانونی خواهد شد زیرا ما فناوری لازم برای پیشگیری از تصادف‌های مرگبار – یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ زودرس- را داریم.

بیش از ۱٫۲ میلیون نفر هرساله در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. سال گذشته بیش از ۲۷۵هزار چینی، ۲۳۸هزار هندی و ۳۶هزار آمریکایی در تصادفات رانندگی- که قابل پیشگیری بودند- کشته شدند. از زمانی که رالف نادر کتاب «در هر سرعتی خطرناک» را در سال ۱۹۵۰ نوشته و منتشر کرد، تولیدکنندگان خودرو، ایمنی و قابلیت اطمینان تولیدات خود را به طرز چشمگیری ارتقا دادند. کمربندهای ایمنی، ایربگ‌ها (کیسه هوا)، ترمزهای ضدقفل و سیستم‌های نظارت بر فشار تایر همگی به کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای کمک کرده‌اند. اما تا کنون تولیدکنندگان خودرو نتوانسته‌اند با اصلی‌ترین عامل تلفات در تصادفات یعنی اشتباهات انسانی مقابله کنند. ما در حال حاضر فناوری لازم برای نجات جان میلیون‌ها انسان از تصادفات را داریم اما آیا جامعه هم عزم راسخ برای پذیرش این فناوری‌ها را دارد؟

رانندگی با ماشین تا سال 2030 غیرقانونی خواهد شد

ماشین‌های خودکار (بدون راننده) گوگل ۱٫۵ میلیون کیلومتر در جاده‌هایی که توسط ماشین‌های معمولی احاطه شده‌اند رانندگی کرده‌اند. این ماشین‌های خودران در شرایط مختلف مانند برف و باران حرکت کرده‌‌اند. این خودروها بدون کوچکترین تصادفی، مسیری معادل چهل بار دور کره زمین را رانندگی کرده‌اند. در ماه جولای، گوگل اعلام کرد که در کل ۱۴ تصادف کوچک توسط این خودروها رخ داده که عامل اصلی تمام آنها خطای انسانی بوده است. بر اساس داده‌های موجود، «خطای راننده انسان» مسئول ۹۴ درصد تمام تصادفات است.

علیرغم حجم زیاد آموزش‌ها، رفتار انسان‌ها پشت فرمان بهبود نیافته است. الکل عامل یک سوم تمامی تصادفات مرگبار در سراسر جهان می‌باشد. در آمریکا از هر چهار تصادف، یک تصادف به خاطر پیامک زدن به هنگام رانندگی اتفاق می‌افتد. هرچه بیشتر فناوری در اختیار بشر قرار می‌گیرد، رانندگی ما بدتر می‌شود. علاوه بر این بر خلاف ربات‌ها، انسان‌ها نیاز به استراحت دارند.

خودروهای خودران در حال مستی رانندگی نمی‌کنند، حواسشان پرت نمی‌شود و پشت فرمان به خواب نمی‌افتند. این خودروها مجهز به دوربین، سنسورهای مادون قرمز، نقشه‌های تحت شبکه و نرم‌افزارهایی هستند که آنها را قادر می‌سازند تا از خطراتی که انسان‌ها از آن مصون نیستند، دوری کنند. این خودروها می‌توانند سریع‌تر ترمز کنند، سریع‌تر تغییر مسیر دهند و تغییرات در شرایط جاده را که برای چشم انسان نامحسوس و غیرقابل پیش‌بینی هستند (مانند موانع خارج از محدوده چراغ‌های خودرو) پیش‌بینی کنند. همچنین ربات‌ها قادرند بسیار بهتر، کاراتر و کارآمد از انسان‌ها با هم رابطه برقرار کنند. نرم‌افزار وِیز را در نظر بگیرید: این نرم‌افزار به میلیون‌ها راننده کمک می‌کند تا در سرعت بهینه رانندگی کنند، از حجم ترافیک می‌کاهد، سفرهای شهری را کمتر می‌کند و از افزایش تعداد پروژه‌های پرهزینه توسعه جاده‌ها جلوگیری می‌کند.

اِلون ماسک می‌گوید: «مردم ممکن است رانندگی کردن با اتومبیل را ممنوع کنند زیرا بسیار خطرناک است.» با دو میلیارد اتوموبیل در جاده‌‌ها و خیابان‌ها، تغییر تمام خودروها به خودروهای خودران دو دهه به طول خواهد انجامید. اما بر اساس اطلاعات «مرکز حمل و نل انو» حتی تبدیل تعداد کمی از خودروها به خوروهای خودران، منجر به نجات جان ۲۱هزار نفر فقط در کشور آمریکا خواهد شد. ما باید برای غیرقانونی اعلام کردن رانندگی توسط انسان‌ها تا سال ۲۰۳۰ نهایت تلاشمان را بکنیم زیرا زندگی ۱۸ میلیون نفر (۱٫۲ میلیون کشته جاده‌ای سالانه، طی ۱۵ سال) به این امر بستگی دارد.

منبع:فردانما

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا