۱۰ کبوتر با کوله‌پشتی، آلودگی هوای لندن را گزارش می‌کنند

۱۰ کبوتر در انگلستان کوله‌پشتی می‌پوشند و گزارش آلودگی هوای شهر لندن را به شکل توییت روی اینترنت منتشر می‌کنند. هدف از تشکیل این تیم پرنده، آگاه‌سازی شهروندان به محیط زیست اعلام شده است.

ایده‌ی این طرح را شرکت بازاریابی دیجیتالبی (DigitalBi) بیان کرده بود که به همین دلیل هم برنده‌ی جایزه‌ی PoweredByTweets challenge# در سال گذشته شد. این چالش توسط وب‌زین جشنواره‌ی طراحی لندن راه‌اندازی شده و هدف آن جمع‌آوری و اطلاع‌رسانی در مورد جدیدترین اخبار و ایده‌های خلاقانه در شبکه‌ی اجتماعی توییتر است. (Webzine عبارتی است که از دو کلمه‌ی Website و magazine ساخته شده است. وب‌زاین به معنی مجله‌ی آنلاین است.)

شرکت طراحی Plume Labs برای هریک از این ۱۰ کبوتر یک کوله‌پشتی ویژه ساخته است. این همان شرکتی است که سال گذشته اپ‌هایی برای اعلام میزان آلودگی‌ هوا برای سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید طراحی کرده بود. در هر کوله، حسگرهایی برای اندازه‌گیری دی‌اکسید نیتروژن و اوزون موجود در هوا وجود دارد. این کوله روی الیاف توری قرار می‌گیرد که طبق قواره‌ی بدن کبوتر دوخته شده، به طوری که هیچ مزاحمتی برای بال زدن پرنده ایجاد نمی‌کند. این تیم ۱۰ تایی «گشت هوایی کبوترها» (Pigeon Air Patrol) نام دارد.

البته که خود این پرنده‌ها توییت ارسال نمی‌کنند! این‌ها در سطح شهر لندن می‌گردند و اطلاعات مربوط به آلودگی توسط حسگر داخل کوله‌پشتی ثبت می‌شود. این اطلاعات به صفحه‌ی PigeonAir@ در توییتر منتقل شده و به اطلاع سایر کاربران می‌رسد. ضمنا وب‌سایتی هم به اسم Pigeonairpatrol مختص این پروژه طراحی شده که محل هر کبوتر را در لحظه روی نقشه نشان می‌دهد. هر کبوتر به مدت سه روز در این ماموریت شرکت می‌کند.

لندن یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیاست و هرساله ۱۰ هزار نفر در این کلانشهر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

pigeonair-london-tweeter-tweet-__-2منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا