طراحی و ساخت جاذب امواج الکترومغناطیس برای پوشش هواپیما

این طرح که حاصل پایان نامه کارشناسی ارشد مهندس مجتبی بصراوی دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان است به تحلیل، طراحی و ساخت طرح نوینی از سطوح انتخاب‌گر فرکانسی با بهره‌گیری از مقاومت‌های SMD بر روی لایه‌های FR4 می‌پردازد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به کاربردهای متعدد پوشش‌های جاذب مغناطیسی، گفت: ساخت سطوحی به منظور مقابله با امواج مضر ناشی از تلفن همراه و دیگر منابع تولید امواج الکترومغناطیسی مضر برای انسان، ایزولاسیون آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در مقابل امواج نامطلوب و نیز پیشگیری در ایجاد اختلال در آزمایش‌ها، پوشش هواپیماها و…. از جمله کاربردهای مهم این جاذب‌ها است.

بصراوی با تأکید بر اهمیت جذب امواج الکترومغناطیس در ساختارهای جاذب به عنوان بخشی از دغدغه پژوهشگران رشته مخابرات، افزود: در سال‌های اخیر، ساختارهای انتخابگر فرکانس(FSS) در طراحی جاذب‌های نازک و سبک نقش عمده‌ای را ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به مزیت این نوع جاذب‌ها در مقایسه با گونه‌های گذشته، تصریح کرد: به طور نمونه جاذب‌هایی که در اتاق‌های بدون پژواک آزمایش‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌شوند، بسیار مطلوب بوده و ضریب انعکاسی بسیار ناچیزی دارند اما به دلیل حساسیت به دما و رطوبت، اغلب تنها قابلیت بهره‌برداری در محیط‌های بسته را دارند که به دلیل اشغال حجم زیاد و عدم امکان بهره‌گیری در همه محیط‌ها به دلیل شکل ظاهری، کاربرد آن‌ها نیز محدودتر می‌شود در صورتی که جاذب‌های نوین طراحی شده در این پژوهش، ضخامت و حجم ناچیزی داشته و در همه محیط‌ها قابل استفاده است.

بصراوی اضافه کرد: فناوری ساخت این جاذب‌های نوین، بسیار راحت و قابل دسترس بوده و برخلاف جاذب‌های دیگر نیاز به تکنولوژی پیچیده و هزینه‌بر نمی‌باشد.

وی با اشاره به مزایای بهره‌گیری از ساختارهای تناوبی FSS، افزود: حجم و وزن پایین این نوع ساختار، قابلیت بهره‌برداری در همه محیط‌ها، امکان ایجاد شرایط جذب بسیار مناسب با کاهش سطح مقطع راداری در ساختار جاذب و هزینه کم ساخت و قابل دسترس بودن مواد ساخت آن از جمله ویژگی‌های قابل توجه این نوع ساختارها است.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، جاذب‌های FSS با صفحات مقاومتی را از مهمترین نوع این ساختار در سال‌های اخیر دانست و تصریح کرد: ساخت این نوع صفحات نیاز به فناوری پیچیده‌ای دارد که این فناوری در اختیار همه کشورها نبوده و به نوعی دسترسی به آن سخت و پرهزینه است.

بصراوی اضافه کرد: در این پژوهش، تحلیل، طراحی و ساخت طرح نوینی از سطوح انتخابگر فرکانسی با بهره‌گیری از مواد قابل دسترس و کم‌ هزینه مانند FR4 و فوم به گونه‌ای که روی لایه FR4 الگوی خاصی طراحی شده و مقاومت‌های SMD بر روی آن مونتاژ می‌شود، انجام گردید که این صفحه در فاصله‌ای از صفحه مسی زمین که با فاصله فوم پرشده است، قرار گرفت.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: این ساختار جاذب امواج الکترومغناطیس ضمن طراحی و ساخت با هزینه کم و توسط مواد قابل دسترس، افت برگشتی بسیار کمی را در پهنای باندی وسیع، به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن مداح‌علی و دکتر ذاکرحسین فیروزه از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان از اساتید راهنمای این پایان نامه بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا