رد پای یک پروتئین در نوعی زوال عقل همراه با اختلال در زبان

محققان دانشگاه نورث وست شیکاگو با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری پیشرفته تجمع پروتئین آمیلوئید را در مغز افرادی که مبتلا به اختلال زبان در اثر زوال عقل شدند، پیگیری کردند.
محققان یافته هایشان را با تجمع آمیلوئید در مغز افرادی که حافظه خود را در اثر آلزایمر از دست داده بودند، مقایسه کردند و متوجه شدند که تجمع پروتئین آمیلوئید در مغز با هر دو بیماری ارتباط دارد. 
آنها به تازگی در نشریه نئورولوژی نوشتند که بیماران دارای اختلال در زبان پریشی پیش رونده ابتدایی (PPA) آمیلوئید بیشتری در سمت چپ مغز نسبت به سمت راست آن داشتند. سمت چپ مغز مسئول پردازش زبان است. 
از سوی دیگر بیماران مبتلا به الزایمر که دچار اختلال حافظه بودند، در هر دو طرف مغز مقدار یکسانی آمیلوئید داشتند.
بیماری زبان پریشی پیش رونده ابتدایی در اثر صدمه به بخش هایی از مغز که با زبان در ارتباط هستند، به وجود می آید. زبان پریشی منجر به مشکلاتی در صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن می شود.
امیلی روگلاوسکی محقق اصلی این پژوهش گفت: با اطلاع از محل تجمع تدریجی پروتئین در مغز، درک سیر بیماری و موقعیت هدف برای درمان، بهتر انجام می شود.
در گذشته، تنها پس از مرگ بیمار بود که تجمع آمیلوئید در مغز قابل شناسایی بود و امکان تشخیص آلزایمر وجود داشت، اما در این مطالعه از فناوری جدیدی به نام Amyloid PET Imaging استفاده شده است که این تصویر برداری امکان پیگیری تجمع تدریجی آمیلوئید در مغز را فراهم می کند.
نتایج تحقیق نشان می دهد که نه تنها احتمال تشخیص بیماری آلزایمر و ارتباط آن با زبان پریشی پیش رونده ابتدائی (PPA) امکان پذیر است. بلکه محل دقیق اختلال نیز قابل شناسایی است. 
با اطلاع از وضعیت مغز در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر، امید می رود که این بیماری زودتر و با دقت بهتر تشخیص داده شود. 
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یونایتدپرس، بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر سلول های عصبی مناطقی از مغز را که مرتبط با عملکرد حافظه است، از بین می برد. همچنین در این افراد پروتئین های غیر طبیعی در برخی از سلول های مغز جمع می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا