افزایش احتمال ابتلا به سرطان دوم پس از درمان سرطان پروستات با پرتو درمانی

بر طبق تحقیق تازه ای که به تازگی در انگلیس منتشر شد، خطر ابتلا به سرطان ثانویه در بیماران مبتلا به سرطان پروستات که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند، 70 درصد بیشتر از بقیه افراد است. بر این اساس، بهتر است پزشکان بیماران مبتلا به سرطان پروستات را نسبت به ابتلا به سرطان دوم در صورت پرتودرمانی آگاه کنند.
پیشتر شواهد قوی علمی نشان داده بود که پرتودرمانی عامل ابتلا به سرطان ثانوی در میان بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین (نوعی سرطان خون) بوده است.
اما اثبات رابطه سرطان ثانوی پس از پرتودرمانی بابت سرطان پروستات آسان نیست، زیرا مردان اغلب در سنین بالا به سرطان پروستات دچار می شوند.
به گزارش نیوز مکس، در این تحقیق تازه، دانشمندان آمریکایی و کانادایی، در مجموع نتایج 21 پژوهش پزشکی را در کنار هم قرار دادند. نتایج تحلیل این داده ها رابطه قوی بین اشعه درمانی برای درمان سرطان پروستات و ریسک ابتلا به سرطان ثانویه را طی 10 سال پس از درمان نشان می دهد.
به طور کلی، از جراحی به جای پرتودرمانی در سرطان پروستات می توان استفاده کرد. به ویژه مردان جوان تری که به سرطان پروستات دچار می شوند، می توانند از روش های دیگری برای درمان این بیماری استفاده کنند.
برپایه این تحقیق که در نشریه بریتیش مدیکال جورنال منتشر شد، 10 سال پس از پرتو درمانی سرطان پرستات، به میزان 68 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش یافته است. در همین مدت میزان ابتلا به سرطان راست روده یا رکتوم 62 درصد و سرطان مثانه 39 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا از وب سایت کنسر کانکت، دکتر رابرت دم، محقق ارشد این تحقیق در دانشگاه تورنتو می گوید که برای بیمارانی که امید به بقای بیش از 20 سال را پس از درمان سرطان پروستات دارند، مهم است که نتایج این تحقیق را در نظر داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا